El sotsdirector general de la Societat General d'Autors i Editors (SGAE), Pablo Hernández, ha criticat l'"opacitat" del model de negoci de Google i la posició dominant del gegant d´Internet, que acapara més del 90% de les recerques a la xarxa, segons un estudi de l'ICOMP.

Fernández ha al·ludit a Google durant la celebració d'una taula rodona a la SGAE amb motiu de la presentació del segon llibre de l'ICOMP (Iniciativa per un Mercat en Línia Competitiu) titulat 'La Propietat Intel·lectual a Internet: la recerca de pràctiques empresarials sostenibles'.

En opinió d'Hernández, per als sectors basats en la informació - música, notícies, videojocs o informació audiovisual, entre d'altres - Internet ha suposat un repte gegantí perquè hi ha entrat de manera "avassalladora".

"Els continguts han estat el motor de l'esclat en la indústria tecnològica, tot i que, si bé els creadors de contingut han aportat molt, no han vist desenvolupat el potencial de desenvolupament dels continguts a Internet", ha explicat.

En aquest sentit ha recordat com tots els sectors necessiten tenir una tornada de la inversió i, tot i això, gran part dels beneficis van a parar a actors que recorren a "dreceres o enllaços" com YouTube.

El sotsdirector de la SGAE entén que aquesta situació, que constitueix la nova realitat, produeix un desequilibri entre els proveïdors de continguts i els que hi faciliten l'accés que "cal solucionar".

Publicitat a Google i supervivència

En relació amb el tema de la neutralitat d'Internet i del desconeixement general dels paràmetres de recerca que utilitza Google, Hernández ha afirmat que alguns són "evidentment patrocinats" però opacs, fins i tot per a les empreses que se'n beneficien.

En opinió seva, si aquesta situació no se soluciona, en el futur les empreses que perduraran seran les que sobrevisquin a la crisi i "les que es publicitin a Google".

"Tot ho copia"

D'altra banda, a la taula rodona també han participat el portaveu de l'ICOMP, Andrés Font Galarza; la directora de l'assessoria jurídica i secretària del consell d'administració d'Unidad Editorial, Irene Lanzaco; i la directora general d'Estée Lauder España, Leticia Domecq.

En la mateixa línia que Hernández, Lazcano ha al·ludit a la companyia d'Eric Schmidt com "el gegant que tot ho copia, tot ho classifica i tot ho emmagatzema". En aquest sentit, ha fet un recorregut pels litigis que la companyia acumula a Europa i ha assegurat que "està abusant de la seva posició de domini en les recerques". "Google tenia molt clar des del principi que volia catalogar tota la informació i no li ha importat com", ha afegit.

L'experta d'Unidad Editorial ha criticat, a més, "la poca informació que tenen les autoritats sobre una companyia que té tant impacte en el mercat espanyol".

En relació amb la recent sentència del litigi entre YouTube i Telecinco, ha afirmat que "deixa totalment indefensos els creadors de continguts que assisteixen, dia rere dia, a l'espoliació dels seus drets per part de tercers que sempre troben una via d'escapament".