Igual que Loquillo als seus temps, la Generalitat per ser feliç vol un camió. No en aquest cas per escopir als guàrdies urbans, sinó per promocionar turísticament Catalunya, que la cosa està molt malament i qualsevol objecte que es mogui i que tingui espai per enganxar-hi un pòster, serà benvingut. Les retallades en matèria de promoció turística han obligat la Generalitat a esprèmer-se els cervells fins que finalment algú es va adonar que els camions de mercaderies recorren tot Europa i la seva caixa va que ni pintada per fer-hi promoció. Ahir es va presentar la innovadora campanya que ha de portar les imatges de Catalunya per les carreteres del Vell Continent gràcies a l'acord a què es va arribar amb l'empresa Bofill & Arnan. De tota manera, la campanya continua oberta perquè s'hi puguin afegir totes les empreses de transport que ho desitgin. I no només de mercaderies, sinó també de viatgers. Ja s'ha dit que la cosa està malament i no és qüestió de menystenir les posibilitats d'un autocar només perquè no transporti cebes, sinó persones.

Els "ambaixadors sobre rodes de Catalunya", camions de mercaderies amb imatges turístiques que recorreran diversos països europeus, ja són a la carretera, segons la campanya de promoció turística "Catalunya, m'agrada compartir", presentada ahir.

El conseller d'Empresa i Ocupació, Francesc Xavier Mena, va presentar la nova campanya, la principal novetat de la qual és la promoció de Catalunya que faran aquests camions i un vídeo en les xarxes socials amb la cançó "T'espero (a Catalunya)" interpretada per Beth i composta per Marc Parrot.

Amb l'objectiu de promoure Catalunya, principalment, en els mercats de proximitat de la resta d'Espanya i Europa, la campanya d'aquest any té un cost de 800.000 euros en total, un 82% menys que l'any passat. Mena va explicar que, en època d'estretors pressupostàries cal posar l'"enginy i la creativitat" al capdavant de l'estratègia promocional, en una iniciativa que espera comptar amb el suport ciutadà i empresarial.

Una de les novetats d'aquesta campanya és la creació de la figura dels "ambaixadors sobre rodes de Catalunya", que arrenca amb la col·laboració d'una empresa que durant l'any 2012 aporta 29 tràilers que realitzaran uns 246.000 quilòmetres per França, Itàlia, Alemanya, el Regne Unit, Bèlgica, Països Baixos, Suïssa, Portugal, Àustria i Espanya.

Aquesta possibilitat es fa extensiva a tots els propietaris de tràilers, autobusos i autocars de transport que vulguin convertir-se en elements per promocionar Catalunya. La Generalitat assumeix el cost de la retolació dels vehicles i l'empresa podrà elegir el lloc de Catalunya que promociona així com l'idioma en el qual es fa, entrant en el bloc de la campanya (magradacompartir.catalunya.com), que es pot llegir en català, castellà i anglès.

Mena va presentar aquesta campanya en el marc de les jornades professionals "Buy Catalunya", que organitzava ahir l'Agència Catalana de Turisme a Barcelona, en què van participar més de 220 empreses catalanes i 170 operadors turístics de 31 mercats internacionals.

Arriben els russos

Probablement els camions protagonistes de la campanya no arribaran a terres tan llunyanes com les russes, però tampoc no fa falta, tnint en compte la gravíssima crisi de Grècia. El conseller va explicar ahir que Catalunya s'ha convertit en el primer destí turístic, el preferit, pels turistes russos. Aquest mercat tenia tradicionalment Grècia com a destí més demandat per la seva població, però l'actual situació de crisi econòmica i política al país hel·lènic que el manté a les portes de la sortida de l'euro, ha fet caure en picat la demanda turística dels russos cap a Grècia i ha fet tombar la balança cap a Catalunya. Segons el conseller d'Empresa i Ocupació, aquesta és una realitat contrastada per les dades i que podria repertir-se en d'altres mercats com l'alemany, tot i que en aquest cas no se sap si pot suposar també una "desviació" de més turistes alemanys cap a Catalunya.

Es calcula que els ingressos derivats del turisme - principal activitat econòmica del país- podrien caure aquest any un 15% a Grècia, segons va manifestar aquesta setmana el titular de turisme del país hel·lènic.

El cert és però, que el primer quadrimestre de l'any, el volum d'ingressos que ha generat el turisme estranger a Catalunya ha estat de més de 2.700 milions d'euros, fet que suposa un augment del 15% en relació amb el mateix període del 2011.

Un increment que, segons Mena, s'explica en bona part per l'arribada de nous segments de turistes amb més capacitat de despesa, com és per exemple el cas del turisme rus.