El departament de Territori i Sosteniblitat ha adjudicat la redacció del projecte per a la implantació de l'ample de via internacional a la terminal de mercaderies de Vilamalla. L'esperat projecte permetrà fer arribar l'ample europeu fins aquest punt de transport ferroviari. La terminal forma part del Corredor Mediterrani i de la xarxa transeuropea de transport. Actualment hi ha dues vies d'ample ibèric. Les obres s'espera que s'executin l'any vinent. La inversió total estimada és de 16,9 milions d'euros.

La terminal té una superfície de 3,5 hectàrees i forma part del Logis Intermodal Empordà, un centre logístic en desenvolupmaent. És una terminal pública construïda per la Generalitat gestionada conjuntament per l´empresa pública CIMALSA i per l´Autoritat Portuària de Barcelona i forma part del Corredor Mediterrani i de la xarxa transeuropea de transport. El projecte que ara s´adjudica permetrà impulsar aquesta infraestructura i donarà resposta a les demandes de les empreses que han manifestat la voluntat de fer ús de la terminal intermodal quan aquesta disposi d´ample internacional.

L´actuacióm, segons ha informat la Generalitat, preveu l´execució de la connexió de la terminal amb ample estàndard europeu a la xarxa ferroviària, com a mínim al costat nord, així com allargar les vies d´apartat fins als 750 metres i dotar-les d´ample de via mixt (ibèric i internacional). Inclou la realització de les obres a l´interior de la terminal per dotar-la de vies d´ample mixt i els treballs que se´n derivin, per motius de seguretat, de senyalització o de millora. També s´inclou la millora de l´estació de Vilamalla.

Ample mixt en dues vies

El conjunt de l´obra té dos àmbits d´actuació: un dins de la Xarxa Ferroviària d'Interès General (XFIG) i l´altre a la mateixa terminal i el ramal de connexió amb la xarxa estatal. A la XFIG, els treballs consistiran en canviar l´ús i els amples actuals de les quatre vies existents. Així, les vies 2 i 4 tindran ample mixt i 750 metres de longitud i serviran com a vies d´expedició i recepció de la terminal de Vilamalla.

La via 3 es mantindrà com a via d´ample ibèric que donarà continuïtat al trànsit general entre Figueres i Barcelona. La via 1 serà una via d´ample mixt que servirà per al trànsit general entre Barcelona i Figueres i als serveis entre Barcelona i Vilafant, en els dos sentits de la circulació.

Dins de la terminal, s´efectuaran les actuacions necessàries en la infraestructura, la superestructura, la seguretat i la senyalització del ramal de connexió amb la xarxa ferroviària, així com en les dues vies de càrrega i descàrrega, per incorporar l´ample UIC a l´ample ibèric actual, ha informat Territori en un comunicat emès avui.

De la inversió total estimada de 16,9 milions d´euro, 3,5 milions d´euros seran per a la la implementació de l´ample UIC dins de la terminal de Vilamalla i fins a la connexió amb la Xarxa Ferroviària d'Interès General i 13,4 milions en la connexió amb la xarxa amb dos amples de via, senyalització, allargament de l´apartador ferroviari i l´adaptació de la platja de vies a nivell de l´estació de passatgers de Vilamalla.