El ple de Figueres va aprovar ahir inicialment el nou Pla d’Ordenació Urbanística Municipal (POUM), el document que fixa les bases del creixement i el desenvolupament de la ciutat fins al 2040. Aquest punt de l’ordre del dia ha rebut els tretze vots a favor de l’equip de govern, dels dos regidors de Cs a l’oposició i d’un representant de Junts per Figueres perquè la resta del grup s’ha abstingut.

Tots els grups han coincidit a destacar que comptar amb un nou POUM és prioritari per a la ciutat perquè el planejament actual data del 1983 i està «obsolet».

Tot i això, l’oposició ha reclamat més «valentia» a l’equip de govern per defensar, davant del ministeri, l’estació intermodal i la supressió del pas de trens pel mig de la ciutat.

Un cop superats tots els tràmits administratius, el planejament superarà el que hi ha actualment en vigor i que data del 1983. Tots els grups amb representació al ple van remarcar que aquesta eina urbanística és imprescindible per fixar les bases de la ciutat des d’ara i fins al 2040 i també han insistit que el pla vigent ha quedat antiquat i no satisfà les necessitats de Figueres.

A l’inici del ple, el regidor d’Urbanisme va desgranar els grans eixos del POUM, tant en relació a creixement previst (posant el focus en la construcció d’habitatges unifamiliars) com en aspectes conflictius com la mobilitat o les infraestructures. De fet, el futur del tren va centrar bona part del debat.

L’equip de govern ja va anunciar que el POUM preveu el bypass ferroviari aprovat pel Ministeri de Foment i que preveu una única estació intermodal i el bypass ferroviari. El projecte, però, està lluny de ser una realitat per això l’alcaldessa de la ciutat, Agnès Lladó, va recordar que el planejament també inclou l’opció de suprimir les vies del tren al centre si s’acaben mantenint les dues estacions.

Tant els regidors de Junts per Figueres que van intervenir al ple, Jordi Masquef i Carles Arbolí, com el portaveu de Cs, Héctor Amelló, van lamentar que l’equip de govern no hagi aprofitat la redacció del nou pla urbanístic per fer pressió i reclamar que l’estació intermodal sigui una realitat. Van insistir que el tren pel centre, amb els passos a nivell, són una «bretxa» i una «fractura» que hipoteca el desenvolupament de Figueres i sostenen que tots els grups han d’anar a la una per aconseguir que sigui una realitat. En aquest sentit, han acusat el govern municipal de manca de «valentia» o d’haver impulsat un POUM «tebi».

Lladó va sortir al pas de les crítiques i va assegurar que en cap cas hi ha hagut falta de valentia sinó que han elaborat el POUM sent «realistes» i tenint en compte que la ciutat «no pot estar 50 anys més» amb el passos a nivell. L’alcaldessa va remarcar que el missatge que llança el POUM és que Figueres prioritza eliminar aquesta «cicatriu» que suposen les vies, apostant per un «mentrestant» amb els passos a nivell soterrats o semisoterrats».

Aprovat per majoria absoluta

El POUM es va aprovar amb tretze vots a favor. Són els de l’equip de govern, els dels regidors de Cs i el d’un dels representants de Junts per Figueres. Masquef va exposar al ple que el seu grup apostava per l’abstenció però van decidir cedir un vot al govern municipal perquè una regidora no va poder assistir al ple per covid-19 i així garantien la majoria absoluta. No hauria fet falta perquè finalment Cs també hi va votar a favor i «convençuts».

Altres eixos que van centrar el debat van ser la necessitat de crear espais verds i esponjar la ciutat, sobretot en alguns barris, i assegurar que s’acaben de completar les rondes com a enllaç viari. Un cop feta l’aprovació inicial, el POUM se sotmetrà a exposició pública.