El Departament d'Innovació, Universitats i Empresa de la Generalitat té entre mans un projecte de web per promocionar el turisme a Catalunya. Es tracta d'un dels punts més destacats del Pla de Tecnologies de la Informació i Comunicacions de Turisme que el Govern va aprovar per al període 2005-2010. De moment, però, el portal, que ha costat 794.542,71 euros segons fonts del Departament, és encara en fase de proves tot i que les previsions del conseller Josep Huguet eren que estigués en funcionament a partir del 31 de març de 2009.

El web, que es dirà www.catalunya.com, es va iniciar el 29 de maig de 2007 amb l'adjudicació del projecte de desenvolupament tecnològic del portal mitjançant concurs públic que va guanyar Informàtic El Corte Inglés SA (IECISA). En una resposta al Parlament, Huguet explicava al diputat Xavier Crespo (CiU) que al novembre de 2007, Innovació va "identificar les funcionalitats pròpies de turisme que no es podien desenvolupar en el marc tecnològic corporatiu en la seva fase actual de desenvolupament". Tanmateix, durant la tardor de 2007 i inicis de 2008 es va validar el plantejament del proveïdor i no va ser fins al juny d'aquest any quan es va aprovar el pla de viabilitat dels treballs de desenvolupament tecnològic. La resposta parlamentària finalitzava amb un seguit d'actuacions paral·leles que es van dur a terme com workshops o actes com la Nit del Turisme. La previsió era finalitzar-lo fa un any.

Crespo va manifestar aquesta setmana al Parlament de Catalunya la seva indiganció per un pla que incloïa "com a mesura estrella" la creació "d'un gran portal d'Internet que seria un punt de referència i aparador de l'oferta turística catalana".

El web, una versió beta

El diputat va denunciar que "després de cinc anys, els cinc milions han estat destinats a un portal que no funciona i que només es pot consultar a través d'una versió beta, és a dir, una versió de prova".

Durant la compareixença parlamentària del conseller Huguet, Crespo va preguntar què s'ha fet durant aquestes dues legislatures. "Vist -va afegir- l'elevat import i que no s'han observat canvis en els portals de Turisme de la Generalitat, pot el Govern explicar quina feina s'ha dut a terme? Fer un web no pot valdre cinc milions d'euros". Des del Departament, però, van concretar que la web no ha costat cinc milions d'euros sinó 794.542,71 euros en la gestió i desenvolupament. A part, s'han destinat altres quanties en altres feines com incorporar les publicacions de l'Agència Catalana de Turisme o el desenvolupament d'un banc de continguts (InfoTur), entre d'altres. En una altra resposta parlamentària a Crespo sobre el nou portal de Turisme de catalunya i InfoTur, el conseller detallava una inversió d'"1.825.000 euros corresponents als projectes vinculats de 2007, però que es van liquidar el llarg de 2008 i que van finalitzar durant l'exercici de 2009".

Internet per televisió

Pel diputat de CiU tot plegat ha estat un desgavell del Departament. Entén que l'objectiu principal de l'Agència Catalana de Turisme és la promoció, i assegura que "el mateix conseller Huguet ha reconegut que no s'han fet anuncis en telelvisió perquè s'apostava per Internet".

"Resulta que l'eina més moderna que tenim no funciona i han continuat utilitzant els mateixos portala que els darrers governs Pujol", va apuntar. Per Crespo "l'important del turisme és que hi pugui accedir tothom, i són molts diners perquè Huguet simplement digui que no és el ritme de posada en marxa desitjat i que els factors són deguts a les empreses contractades i a una sèrie de problemes tècnics i burocràtics de la mateixa Generalitat". Finalment, el parlamentari va denunciar que dins d'aquest Pla "que ha comportat una inversió de cinc milions d'euros s'han realitzat més de 300 contractes a dit".