La Federació d'Associacions de Mares i Pares d'Alumnes de Catalunya (Fapac) no es rendeix en la seva lluita per defensar la sisena hora a primària, una ampliació horària introduïda pel tripartit i aprovada en el Pacte Nacional d'Educació que el nou govern de CiU ha decidit eliminar. Per deixar clar el seu punt de vista, la Fapac ha elaborat un manifest en el qual recull les seves raons per conservar la mesura i, alhora, desmunta els arguments en contra.

La necessitat d'estabilitat en el sistema, una perceptible correcció de la tendència negativa dels resultats educatius en els anys que s'ha implantat la sisena hora i l'equiparació de les condicions d'escolaritat amb l'escola privada concertada són els motius principals de la Fapac per reivindicar la sisena hora.

Una hora més, un curs més

Entre els arguments de la Fapac també hi ha que aquesta hora de més ha permès que l'alumnat faci una mitjana de 175 hores més de classes durant el curs; una quantitat que, al final de l'etapa de primària, equival a haver cursat un any lectiu més. En opinió de la Fapac, perdre aquest temps suposa "un retrocés inacceptable si de debò ens preocupa la qualitat del sistema educatiu".

Com també consideren que suprimir la sisena hora és negatiu per a la lluita contra el fracàs escolar i que, en tot cas, fent-ho ara no s'ha donat el marge suficient per comprovar si ha estat efectiva o no. En relació a aquesta qüestió, la Fapac demana a l'administració "donar temps a què els canvis donin resultats", apuntant que en educació aquest procés és lent.

Per als representants de les associacions de mares i pares d'alumnes, l'increment de mestres derivat de l'aplicació de la sisena hora és un altre factor positiu a tenir en compte. Per la Fapac, l'augment de la plantilla ha permès reduir la dedicació lectiva dels mestres i els ha donat més temps per preparar les classes i atendre les famílies. Finalment, defensa plantejar-se la sisena hora com uns mecanisme per reforçar els aspectes millorables de cada escola.

Inversió i no despesa

El document de la Federació d'associacions de mares i pares d'alumnes de Catalunya també replica els arguments del Departament d'Ensenyament a l'hora de justificar la desaparició de l'hora de més a primària. Pel que fa a la relació entre despesa i resultats, la Fapac afirma que "és una inversió no una despesa", que necessita temps per obtenir resultats. Sobre l'ús dels recursos humans que s'hi han dedicat fins ara per desdoblar grups-classe, els pares defensen que la sisena hora també es pot utilitzar per a realitzar activitats de reforç.

A la Fapac tampoc la convenç que es relacioni la supressió de la sisena hora amb l'increment d'una hora lectiva setmanal dels mestres perquè, segons denuncia, aquesta "és una mesura pensada per cobrir les necessitats de personal docent" de cares a l'entrada d'alumnes nous el curs vinent.

Davant l'anunci d'Ensenyament de mantenir l'ampliació horària només en centres d'entorns socials desfavorits, la Fapac respon que "només des del cinisme més gran es mantindria una eina inútil", precisament, en contextos com els especificats per la Conselleria.