Un daltabaix a la família en forma de malaltia o d'accident converteix en urgent el fet de trobar ajuda a casa per atendre una persona dependent. Hi ha els Serveis Socials, però la lentitud burocràtica a l'hora de satisfer una necessitat immediata sol fer preguntar entre veïns, familiars, amics o companys de feina si coneixen algú disposat i capacitat per oferir aquesta atenció. Afables, una plataforma digital que utilitza la innovació tecnològica per agrupar l'oferta d'assistència domiciliària i localitzar-la a prop de casa, ofereix una alternativa 2.0 a aquest boca-orella tradicional.

El desplegament de l'aplicació a les comarques de Girona es concreta amb una cinquantena de cuidadors i d'empreses. En aquests moments, prop de 170 persones que viuen a la ciutat de Girona utilitzen el cercador d'Afables cada mes. D'aquestes, més de tres quartes parts -el 75,81%- són dones i el 24,19% restant, homes.

Edat dels usuaris gironins

Una anàlisi per edats permet formar-se una idea del perfil de gironins que recorren a aquesta aplicació: la majoria es correspon a la franja d'edat de 45 a 54 anys -el 26,24% del total-, el segon bloc va dels 35 als 44 -el 24,75%- i el tercer, dels 25 als 34 -el 21,78%-. De totes les visites que Afables ha rebut, 34 famílies hi han trobat l'ajuda que buscaven; el 41% de les quals són de la ciutat de Girona.

Ara, els responsables de l'aplicació n'estan ampliant continguts a Olot, Ripoll, Aiguaviva, Blanes, Maçanet de la Selva, Sant Hilari Sacalm, Vilafant, Figueres, Palafrugell, Santa Cristina d'Aro i Palamós.

Darrere el projecte hi ha quatre emprenedors que en algun moment de la seva vida han necessitat, precisament, el que ofereixen a través d'Afables: suport a la llar per atendre un familiar. Una d'elles és la psicòloga Elisabeth Olivé -consultora en recursos humans i directora comercial-, qui va explicar que "tots hem tingut necessitats a nivell familiar i coincidíem en les dificultats que et trobes quan són ràpides i sobrevingudes". A la complicació de trobar un cuidador al més aviat possible i superar la lentitud de l'administració, Olivé va remarcar que s'hi afegeixen "les pors per qui et poses a casa". Per aquest motiu, els responsables de l'aplicació validen els currículums aportats pels cuidadors que volen oferir els seus serveis i en confirmen la formació i l'experiència laboral.

Entre els impulsors de l'aplicació -que va néixer fa quatre anys- també hi ha Jordi Taulé, amb una discapacitat física i, per tant, coneixedor de primera mà de la importància d'una assistència adequada. Així ho va remarcar la seva companya, a més de recordar que ell s'exclamava per la inexistència d'una plataforma que recomanés els millors serveis assistencials, quan sí que n'hi havia per aconsellar hotels o activitats d'oci. Els altres dos socis són Rosa Palomino i Miquel Mora.

La tecnologia és la seva eina per "arribar a una massa social molt important", va explicar Elisabeth Olivé, qui va aclarir que Afables és l'única plataforma gratuïta per a les famílies i també l'única que ofereix empreses, encara que només posen en contacte a persones físiques. Tot i la gratuïtat d'accés per a les famílies -només cal registrar-s'hi-, sí que hi ha serveis de pagament com ara la possibilitat de tramitar on-line la contractació dels cuidadors. Olivé va destacar "la funció social" de l'aplicació, així com la voluntat que sigui la comunitat la que faci de sedàs i en valori el contingut"; "els usuaris -va afegir-, a través de les seves valoracios i recomanacions, fan que els millors estiguin visibles o fan posar les piles als que no estan tan ben valorats".

App per al mòbil

El projecte va néixer en format web, però des d'aquest gener també disposa d'una aplicació per a telèfon mòbil que permet la geolocalització de les ofertes de cuidadors a domicili. L'objectiu, va apuntar Elisabeth Olivé, és "seguir donant eines tecnològiques que facilitin la vida a les famílies".