L'experiència demostra que la implementació de la jornada escolar intensiva no ha suposat cap millora educativa. Al contrari, països com Alemanya han retrocedit de forma significativa en l'aposta per aquest model en comprovar com penalitzava el país sencer perquè afectava principalment els alumnes amb més problemes d'aprenentatge i això relegava Alemanya als països amb pitjors resultats en l'informe PISA. L'exemple l'ha esmentat la sociòloga Elena Sintes aquesta tarda durant la presentació de l'informe "L'escola a temps complet. Cap a un model d'educació compartida", que ha tingut lloc al Centre Cívic del Barri Vell de Girona i ha comptat amb una cinquantena de persones assistents -mestres i educadors, fonamentalment-. L'informe es pot descarregar al web de la Fundació Bofill, que l'ha promogut.

La sociòloga ha apuntat la possibilitat d'implementar a Catalunya dos models que s'estan aplicant a països europeus i als EUA que han demostrat l'assoliment de millores educatives alhora que disminuïen les desigualtats entre l'alumnat. Es tracta del model hub i el model node. I cap d'ells s'aplica en jornada intensiva.

Bàsicament, el model hub s'aplica en escoles on l'entorn és de gran complexitat social i se centra en fer que l'escola enriqueixi l'alumnat oferint-li elements que fora no pot trobar (servei de menjador, suport a l'aprenenatge, reforç i activitats de lleure).

El model node requereix de la implicació de més agents, a banda de l'escola. Serveixi com exemple el que aplica una escola britànica que entrega una mena de passaport a cada alumne perquè pugui realitzar activitats d'aprenentatge -en solitari o en famílla- fora del centre, com ara visitar un forn de pa per veure com funciona, visitar una central de logística o diversos museus. Aquest segon model s'aconsegueix a través de dos grups coordinadors: un format pel director del centre, el claustre de professors, els educadors socials i de lleure, les famílies i els ajuntaments, que són els que ideen el projecte i un segon grup coordinador municipal que és el que mira de buscar una cartera de serveis educatius a l'abast de tots els centres.

Més informació, demà a l'edició en paper de Diari de Girona.