Un incendi que es va originar de matinada en una estació fantasma de Barcelona va provocar ahir un nou caos a la xarxa de Rodalies. En aquesta ocasió, l'alteració va afectar totes les línies del servei, ja que el fum de l'incendi va obligar a tallar, des de primera hora del matí, la circulació a sis estacions de tren del centre de Barcelona i també a algunes parades de la L1 del metro. D'aquesta manera, els trens que procedien del nord i del centre de Catalunya (com són les línies gironines) finalitzaven els trajectes a les estacions de Sant Andreu Comtal, Sant Andreu Arenal i Badalona, mentre que els del sud acabaven els recorreguts a Sants.

Abans de les 11 del matí, els Bombers van autoritzar l'obertura de les estacions de Clot Aragó i de Passeig de Gràcia -on s'atura la R11- perquè la presència de fum a l'interior dels túnels s'havia esvaït, després que fessin circular trens sense viatgers amb l'objectiu d'escampar el fum. Per això, des de llavors, els trens de la R11 (que connecta Portbou, Figueres i Girona, entre altres municipis gironins, amb Barcelona) ja arribaven i sortien de les tres parades habituals a la capital catalana.

Pel que fa a l'altra línia de Rodalies que passa per la demarcació de Girona, la RG1 (que connecta els municipis gironins amb Barcelona circulant pel litoral), els Bombers van autoritzar a partir de les 12 del migdia el pas dels trens pels túnels de plaça Catalunya, de manera que aleshores ja podien arribar i sortir de Sants. A la mateixa hora, Renfe va donar per restablerta la circulació, de forma progressiva, a totes les línies de Rodalies. El director de Rodalies Renfe, Félix Martín, va explicar que el servei recuperaria del tot la normalitat al voltant de les 5 de la tarda d'ahir, coincidint amb «l'operació tornada» dels passatgers que viuen fora de Barcelona.

Milers de viatgers afectats

Renfe va concretar que la incidència d'ahir va afectar 30 trens gironins -de les línies R11 i RG1-, que transportaven uns 6.000 viatgers. L'alteració del servei va obligar a suprimir alguns dels trens programats i també va deixar retards que podien superar els 60 minuts. Pel que fa al conjunt de Catalunya, Renfe va valorar que la incidència va afectar 72.000 passatgers i 210 trens. El president de Renfe, Pablo Vázquez, va demanar ahir disculpes als viatgers afectats. «El més important, primer de tot, és demanar disculpes als nostres passatgers», va afirmar Vázquez, que va destacar que la prioritat de la companyia va ser accelerar el restabliment del servei.

En canvi, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, va quantificar ahir que els viatgers afectats per la incidència a la xarxa de Rodalies havien estat prop de 100.000. Rull ho va qualificar de «molt greu» i va responsabilitzar Adif per l'incendi que va generar el fum, ja que va valorar que s'havia originat per «un problema de mal manteniment» a l'estació fantasma de Vilanova Bifurcació, on «s'acumula brutícia, matalassos i mobles vells».

Adif apunta els Mossos

Mentrestant, el president d'Adif, Gonzalo Ferre, va assegurar ahir que impedir l'accés al lloc on s'havia produït l'incendi de matinada formava part de la responsabilitat dels Mossos. «Hem presentat diverses denúncies als Mossos d'Esquadra perquè ens ajudessin en el tema d'ordre públic per impedir que la gent es coli allà», va destacar. Per això, va demanar col·laboració al cos policial per fer «que es respectin les infraestructures». Ferre també va considerar que no hi havia ningú dormint al lloc on s'havia originat l'incendi, perquè sinó «hauria mort».