La Universitat de Girona ha realitzat la primera edició del curs «Desenvolupament de competències socials, digitals i d’emprenedoria», dintre del Projecte Inclusiu de Participació, en el qual han participat catorze joves d’entre 19 i 28 anys amb discapacitat intel·lectual.

En la iniciativa, que s’ha allargat cinc mesos, hi han col·laborat professors, personal d’administració i serveis de la UdG, estudiants i participants del programa de garantia juvenil de la Fundació Tresc. El 26 de juny es fa fer l’acte de graduació dels participants.

Inclusió a l'entorn universitari

El Projecte Inclusiu de Participació (PRINPAR) s’ha dut a terme el curs 2018-2019 a la Facultat d’Educació i Psicologia a partir d'una tesi doctoral i combina la participació de persones amb discapacitat intel·lectual en activitats socials, classes acadèmiques dins d’aules universitàries amb la interacció amb estudiants d'estudis oficials amb l’objectiu de contribuir a desenvolupar el compromís de la comunitat universitària en relació amb el dret a l’educació inclusiva de les persones amb discapacitat.

En el marc del mateix programa, amb la finalitat de fomentar i desenvolupar un espai més inclusiu, s’ha desplegat un programa de mentoria per a joves amb discapacitat intel·lectual i l’acompanyament a formadors de l’àmbit dels recursos humans.

Més enllà del que estableix la llei

La UdG vol ser una universitat inclusiva, més enllà del que marca la llei. La voluntat és potenciar diverses iniciatives perquè persones amb qualsevol tipus de necessitat puguin estudiar o tenir una experiència universitària -cursar una assignatura, seguir un programa, fer pràctiques externes...- i fins i tot entrar-hi a treballar.

Actualment, a través de la Unitat de Compromís Social, s'atenen prop de 200 estudiants que tenen algun tipus de discapacitat, necessitat educativa o malaltia crònica. En la línia d'avançar cap a una major inclusió en tots els aspectes de la vida universitària, es duent a terme diverses accions orientades a la inclusió de l’estudiantat amb discapacitat intel·lectual, o amb necessitats psicològiques o socials, ja sigui afavorint la seva estada a la universitat o bé fent que vagi acompanyada d'una millora del seu benestar, per la realització d’exercici físic, de suports personals i individualitzats, etc.