El 5,5% dels conductors denunciats per anar beguts o anar drogats són reincidents. Aquestes dades facilitades pel Servei Català de Trànsit (SCT) mostren les sancions que han imposat els Mossos d'Esquadra de Trànsit des de l'any 2018 i fins aquest 2020 a les carreteres de Girona.

S'ha de destacar que del gruix de casos (6.613) registrats durant aquest període, 366 han acabat amb més d'una denúncia. Aquells que són molt reincidents se sospita que podrien tenir algun tipus de malaltia relacionada amb l'addicció a les drogues o a l'alcohol, apunta Òscar Llatje, coordinador de seguretat viària i mobilitat del SCT.

Del total de 6.613 persones denunciades per anar sota els efectes de begudes alcohòliques o dels estupefaents hi ha tres conductors que han reincidit quatre vegades i 21, tres. Aquests són els que acumulen més multes. Però la major part dels reincidents són aquells que acumulen dues denúncies pels mateixos fets, que són 342 xofers.

El 88,9% dels denunciats més d'una vegada per anar drogats o beguts conduïen un cotxe. La resta de vehicles tenen taxes més baixes. Tot i que Òscar Llatje, apunta que les furgonetes estarien en segon terme.

Un altre aspecte destacable dels conductors que reben més d'una denúncia per tenir aquestes conductes és que les persones d'entre 40 a 49 anys són les que presenten una mitjana més elevada en la taxa d'alcoholèmia, que gairebé arriba a ser penal. És de 0,58 mg/litres d'aire expirat -seria penal si fos de 060 mg/l.

El coordinador de seguretat viària i mobilitat del Servei Català de Trànsit també destaca que els conductors «reincidents són més alcohòlics que la resta».

Però també relata que aquesta franja d'edat correspon sobretot a persones que pertanyen a «generacions on l'alcohol s'ha viscut amb molta acceptació social i són les que presenten més problemes». En canvi, diu que els joves tenen més interioritzat el fet de no conduir si es va borratxo i que no són els que acumulen més denúncies com alguna gent pot pensar.

Les dades globals de Catalunya, apunta Oscar Llatje, són molt similars a les de la província de Girona. Però un aspecte rellevant a la demarcació és que fent l'anàlisi de les dades dels reincidents des del 2018 fins a enguany, «no hi ha cap dona reincident». En canvi, a la resta de Catalunya sí que n'han trobat, això considera però, un fet més aviat anecdòtic.

Una dada a destacar precisament sobre les dones, quan no són conductores reincidents és que presenten «un taxa més elevada respecte a la dels homes». Per posar-ho amb xifres, les dones tenen una taxa de 0,672 mg/l mentre que els homes de 0,515 mg/l.

Per saber la realitat a les carreteres, el Servei Català de Trànsit d'una banda compta amb els resultats dels controls establerts pels Mossos en zones on es preveu que pugui haver conductors sota aquestes conductes -sortides de discoteques,a prop de l'oci nocturn.

Els resultats mostren el voltant del 5% dels testos realitzats són positius i la taxa mitjana se situaria en els 0,48 mg/litre a Girona. De fet, l'any passat per exemple de totes les proves d'alcoholèmia fetes (33.225), només 1.761 van ser positives (el 5,03%).

La realitat de l'alcohol

Òscar Llatje diu que aquesta és una part de la realitat però per poder analitzar bé la situació s'aposta per «controls aleatoris». És a dir, se'n fan en punts i carreteres on la gent no creu que l'aturaran. Amb aquestes dades i la resta dels controls poden afirmar que l'1% dels conductors van beguts. Amb tot, Llatje recorda el gran risc que suposa anar begut o drogat i destaca que entre el 30 i un 40 % dels conductors morts en un accident anaven sota l'efecte d'alguna substància.