El ple del Consell Comarcal de la Cerdanya ha aprovat aquesta setmana una moció de sol·licitud de programació d’actuacions al tram nord de la línia R3 de Rodalies amb consens del territori i unanimitat política, davant d’un problema endèmic que arrossega la comarca.

Es tracta d’un eix important per a moltes comarques que se’n beneficien, segons va detallar l’alcalde de Puigcerdà i vicepresident segon de l’ens comarcal, Albert Piñeira. En concret, l’eix Barcelona – Osona – Ripollès – Cerdanya, el qual també té influència sobre la Garrotxa. «En tots els fòrums que podem, reclamem la millora de la línia i les inversions necessàries en el tram nord», va afegir. Amb tot, l’Oficina Tècnica de l’R3 valora com imprescindible la programació de noves actuacions per al quinquenni 2026– 2030 del Pla de Rodalies. En aquesta moció, proposa diferents accions concretes. En aquest sentit, el text -també presentat en altres comarques- proposa les actuacions de l’estudi informatiu del desdoblament del tram La Garriga – Centelles; la nova estació Torelló – La Garrotxa i l’habilitació de l’estació actual de Torelló com a capçalera de serveis; el nou taller i la platja de vies d’estacionament a Ripoll; la reobertura de vies desviades com a punts d’encreuament entre Torelló i Puigcerdà (amb l’objectiu d’augmentar la freqüència i reduir els temps); i la reobertura de la via d’ample estàndard entre Puigcerdà i la Tor de Querol. En el darrer cas, la reobertura permetria anar de la capital de la Cerdanya a la Tor de Querol amb dues vies, l’ample ibèric i l’ample europeu. Així, es proposa que els serveis operats per l’SNCF (empresa francesa) tinguessin la capçalera sud a Puigcerdà.