Dos instituts d’Olot prohibeixen els mòbils: «estan obsessionats»

La decisió s’aplicarà el nou curs 2023-2024 a l’IES Montsacopa i a l’IES Bosc de la Coma. En el primer, l’ús del dispositiu comportarà l’expulsió; en el segon el càstig serà gradual

Joves estudiants amb els seus mòbils

Joves estudiants amb els seus mòbils / Manu Mitru

Ariadna González

El debat sobre l’ús dels telèfons mòbils en els instituts no és nou, ja fa temps que se’n parla i que la discussió està sobre la taula. En llocs com França o Itàlia l’ús d’aquests dispositius està completament prohibit a les aules. En canvi, en altres països com Alemanya o Espanya no hi ha una norma que ho reguli i depèn de la zona. En el cas de l’Estat Espanyol, és la comunitat autònoma qui ho regula i només Castella-la Manxa, Madrid i Galícia tenen prohibit l’ús dels mòbils en els centres.

Falta un mes perquè els alumnes de secundària comencin el nou curs 2023-2024 i, en alguns instituts hi ha novetats. Aquest és el cas de l’IES Montsacopa i l’IES Bosc de la Coma, dos instituts d’Olot que han decidit ser molt més contundents amb la prohibició dels mòbils i dels dispositius electrònics a partir d’aquest nou curs. En els dos centres ja hi havia una normativa interna que regulava aquesta problemàtica, però no eren molt estrictes i estaven cansats d’entrar a debat amb els alumnes. Per això han decidit ser més contundents i prohibir l’ús dels dispositius dintre del recinte i durant les hores lectives -ja que, per exemple, en l’IES Bosc de la Coma tenien permès fer-ne ús en el vestíbul, a la cafeteria i al pati, però ara ja no. «No és tant l’amenaça d’expulsió sinó ser contundents en la carta que hem fet arribar als pares per fer aquesta reflexió prèvia i que els alumnes no portin el mòbil i, si ho fan, que estiguin desconnectats i amagats a la motxilla. Només faltaria que no poguessin portar el mòbil, en això no m’hi poso perquè cada família és un món, però fins que no surtin del centre no podran fer-lo servir», explica Càndid Sampere, director de l’IES Montsacopa.

Es tracta d’una determinació compartida pel director de l’IES Bosc de la Coma, Marc Valls, qui també assegura que «a partir del 6 de setembre els mòbils han d’estar tancats i amagat dins d’un lloc no visible, a la motxilla o dins la butxaca de l’abric, si veiem un telèfon, encara que no l’estiguin fent servir, el requisarem».

Que els dos centres hagin decidit prendre aquesta mesura a partir del mateix curs és una casualitat, però els dos directors comparteixen la preocupació del mal ús dels dispositius que fa l’alumnat. «Hem detectat, com en molts centres, que cada cop es crea més addicció, estan més obsessionats, i no pensen en fer un bon ús sinó penjar alguna foto o història que ha pogut passar, fins i tot, en horari escolar, i un cop es penja ja és públic i no es pot fer res», explica Sampere.

El pati, per socialitzar

Per un altre costat, Valls assegura que després de la pandèmia tot això dels telèfons ha anat en augment i que durant l’últim curs no van notar una diferència abismal amb altres promocions, però sí que van detectar un gran nombre d’alumnes passejant pels passadissos amb auriculars sense fils escoltant música. «Imagina’t aquesta situació en el pati, en una aula és més fàcil controlar-ho, però en el pati imagina’t la quantitat de mal usos que fan dels aparells. A banda que l’hora del pati és l’espai per socialitzar, crec que estan en l’edat de fer cohesió», declara Sampere. Una declaració paral·lela a la de Valls qui també explica que «el pati és per fer diferents activitats com jugar a futbol o a pilota, i no estar asseguts en un banc utilitzant els mòbils, o tancats en el lavabo 20 persones amb el telèfon sense fer les seves necessitats».

"El pati és per fer diferents activitats com jugar a futbol o a pilota, i no estar asseguts en un banc utilitzant els mòbils, o tancats en el lavabo 20 persones amb el telèfon sense fer les seves necessitats"

Càndid Sampere

— Director de l’IES Montsacopa

A més, els dos directors també ressalten els problemes que pot portar en gent tan jove l’ús inadequat d’aquests dispositius: «són adolescents i això és un problema de societat, tenen a les seves mans una eina molt poderosa, si nosaltres els adults ja estem enganxadíssims, imagina’t els joves; la quantitat de temptacions que poden tenir» assegura el director de l’IES Montsacopa.

També exposa algunes situacions difícils relacionades amb els mòbils que s’han trobat en el centre com la vulneració de drets, especialment el d’imatge: alguns alumnes pengen a instagram fotografies sense el permís de la persona, fins i tot de professors durant les hores de classe. Així mateix s’han trobat que els estudiants no estan atents perquè estan pendents de les xarxes socials. A l’IES Bosc de la Coma el director relata que s’han trobat alguns problemes semblants al voltant de les xarxes socials durant l’horari lectiu, o que també hi ha hagut conflictes amb les famílies perquè de manera accidental algú a trencat el telèfon del seu fill «i a veure qui es fa responsable».

Malgrat que els dos centres olotins comparteixen la contundència i la prohibició, en el que es diferencien és en la magnitud del càstig. En el cas de l’IES Montsacopa Sampere explica que si un docent enxampa un alumne amb un dispositiu, aquest serà expulsat directament un dia a casa, «no tenen per què utilitzar el mòbil, no és una necessitat, i menys ara que tots tenen un ordinador facilitat pel departament».

Per un altre costat, l’IES Bosc de la Coma no contempla l’expulsió com a primer pas, sinó que preveu anar ampliant els càstigs. És a dir, la primera vegada que un alumne se l’enganxi amb un dispositiu se li requisarà fins a acabar la jornada escolar, llavors el podrà anar a recollir, però se l’afegirà en una base de dades i se li posarà una incidència. La segona vegada l’institut es quedarà amb el mòbil durant tres dies lectius i l’alumne rebrà una nova incidència. Finalment, a la tercera vegada, serà expulsat un dia o bé haurà de fer treballs en benefici a la comunitat fora de l’horari lectiu.

Fer pedagogia

A dins del debat sobre la prohibició dels mòbils en els instituts també s’inclou el vessant pedagògic per aconseguir que els més joves en facin un bon ús. En aquest cas els dos directors també comparteixen una visió molt semblant. Sampere considera que el telèfon és «una eina que se’ns n’ha anat a tots de les mans».

El director del Montsacopa explica que abans ell també creia en la pedagogia, ensenyar la utilitat dels mòbils, però considera que «hem arribat tard, ja està instal·lat i costa molt, crec que ja estan viciats», per això creu que ja és tard per fer pedagogia. «Ara que estem tots, els adults també, enganxadíssims en el mòbil pensar en la pedagogia del telèfon és complicat, el cos ja està viciat i la ment està totalment condicionada. Crec que ja arribem tard com a societat». Assegura que «en un moment donat sí que hagués estat bé educar en un bon ús del mòbil, peròjo crec que com a societat no hem sabut estar a l’altura». Des de l’IES Bosc de la Coma Valls assegura que ells sempre han intentat fer pedagogia, però «arriba un punt en el qual ja no serveix per res, ni pels pares, ni per als alumnes». Confirma que han fet xerrades a les tutories, amb les famílies, han intentat que no portin els telèfons a l’institut i que no els facin servir, «però res, en tot cas sempre resulta estèril».

"Ara que estem tots, els adults també, enganxadíssims en el mòbil pensar en la pedagogia del telèfon és complicat, el cos ja està viciat i la ment està totalment condicionada. Crec que ja arribem tard com a societat"

Càndid Sampere

— Director de l’IES Montsacopa

En ambdós casos consideren que aquestes hores que passen dintre del recinte escolar sense fer ús dels mòbils pot ser beneficiós i sa per l’alumnat. De totes maneres, en els dos instituts tenen present la possibilitat de poder utilitzar els telèfons en casos «puntuals» i «sota supervisió del professorat», en cas que fos necessari per fer alguna activitat. «Sí que es permet activitats amb el telèfon, però de manera extraordinària i amb la supervisió directa del professor que organitza l’activitat. Això sí que ho permetem perquè una cosa és regular l’ús del telèfon i una altra és negar la realitat», assegura Valls. Sampere, pel seu costat, explica que en el Montsacopa han arribat a l’acord de prohibir completament l’ús dels mòbils a 1r i 2n d’ESO, però que «a 3r, 4t d’ESO, batxillerat i cicles formatius, si el professorat en un moment determinat ho necessita per fer alguna activitat acadèmica, sí que podran fer-lo servir».

Finalment, Valls destaca un recent informe de la UNESCO que «incentiva la prohibició dels telèfons dins de les escoles i que diu que hi ha una estreta relació entre l’ús abusiu del telèfon, el rendiment escolar i l’estabilitat dels alumnes».

Subscriu-te per seguir llegint