La satisfacció en l’atenció primària gironina cau gairebé mig punt

L’hospital d’Olot i el Santa Caterina de Salt se situen entre els cinc hospitals catalans més ben valorats segons una enquesta de satisfacció

El CAP de Maçanet de la Selva en una imatge d'arxiu.

El CAP de Maçanet de la Selva en una imatge d'arxiu. / ICS Girona

Laura Teixidor

Laura Teixidor

L’índex de fidelitat i la satisfacció global dels usuaris de l’atenció primària de Catalunya ha disminuït un 6% el 2022 respecte a 2018. Aquesta baixada contrasta amb el manteniment de la satisfacció global en altres entorns sanitaris com hospitals o atenció intermèdia. Segons detalla un informe del Departament de Salut, en la disminució de la satisfacció poden influir factors de la vivència de la pandèmia, però és evident que els usuaris han traslladat amb la seva opinió les dificultats en obtenir visita presencial amb el seu professional de referència. Això s’ha interpretat per la ciutadania com una dificultat d’accés i pot ser l’element fonamental en la disminució de la satisfacció global i de la fidelitat.

En el cas de la Regió Sanitària de Girona, la puntuació ha baixat gairebé mig punt, passant d’un 8,06 a un 7,64. La valoració del tracte del metge i del personal d’infermeria manté nivells de satisfacció molt alts i els indicadors resum de fidelitat i satisfacció mostren una reducció rellevant. El tracte en el taulell i la seva valoració per part dels usuaris poden estar també condicionats per la dificultat d’accés, el taulell és la porta d’entrada als equips d’atenció primària i on es gestiona aquest problema.

De fet, la nota més baixa a Girona correspon al terme de «facilitat en el dia de la visita», amb un 64,1 en l’escala del 0 al 100. En canvi, el tracte del metge i la infermera és el terme amb la nota més alta, amb més d’un 90 cadascun. L’equip pitjor valorat és el que engloba Sils, Vidreres i Maçanet, amb un 5,93, i el que genera més satisfacció entre els usuaris és el de la Vall d’en Bas, amb un 8,61.

Una anàlisi feta a Catalunya amb dades de l’enquesta de 2021, que comparava els resultats de satisfacció i fidelitat amb determinats indicadors d’organització dels equips d’atenció primària, va concloure que una major longitudinalitat, accessibilitat i oferta de visita presencial es correlacionen amb una major satisfacció.

Hospitals més ben valorats

Per altra banda, la nota dels usuaris per als hospitals és molt més elevada. De fet, la nota més baixa és un 7,67 per a l’hospital de Mollet i la més alta correspon al Clínic de Barcelona, amb un 8,94. La mitjana total és d’un 8,32. En el cas de Girona, hi ha dos hospitals que se situen entre els cinc més ben valorats de Catalunya: l’hospital d’Olot, en tercera posició (8,79) i el Santa Caterina, en quarta posició (8,75). L’hospital de Palamós és novè (8,62). El que té pitjor puntuació és l’hospital de Blanes, amb un 7,95 que el situa en la posició sisena comptant des de baix. Hi ha 51 hospitals en total.

Subscriu-te per seguir llegint