Els Teatros del Canal presenten avui Poesía y Música en torno a Albéniz, dins dels Cicles de Musicals de l'Orquestra i Cor de la Comunitat de Madrid (ORCAM), amb motiu de l'homenatge del 150è aniversari del naixement del compositor.

L'espectacle uneix cant, música instrumental i recitat, i en la seva execució participaran com a convidats recitadors Fanny Ardant i José Luis Gómez. A més, la mezzosoprano Elena Gragera i la pianista Karina Azizova també intervindran en la funció sota la batuta del mestre Alzinar.

Així, aquest concert suposarà l'estrena mundial de la transcripció per a orquestra del piano de les quatre últimes cançons del compositor, Four songs, que canta la mezzosoprano Elena Gragera en la versió per a veu i arpa i corda de Gorka Serra.

A més, es recupera una obra durant molt temps oblidada, Poémes d'amour de Paul Armand Silvestre, en què com una Sarah Bernhardt rediviva, actua la il·lustre actriu francesa Fanny Ardant. La plantilla orquestral de Poemes d'amour ve constituïda per flauta, oboè, trompa, harmònium, piano i corda.

L'obra està conformada per la suma de tretze miniatures o peces incidentals, resultat d'un encàrrec que va rebre Albéniz. Es tractava d'il·lustrar musicalment una sèrie de quadres vivents que havien de ser recitats per la coneguda ?actriu Sarah Bernhardt i portats a l'escena per Cyprien Godebski, un escultor de l'època. El text ?recorre a una sèrie de parelles històriques, bíbliques (Crist i Maria ?Magdalena) o mitològiques.

Al costat d'aquestes obres, l'actor José Luis Gómez recita poemes de Federico García Lorca i de Juan Ramón Jiménez, a més de tres poemes de Gerardo Diego. Obre i tanca la sessió la interpretació de Jerez, que pertany a la Suite Iberia. En primer lloc s'interpretarà la versió pianística original, interpretada per Karina ?Azizova, i tancarà el concert la versió orquestral de Francisco Guerrero.

117 anys de "The Magic Opal"

A banda d'aquesta activitat, la setmana vinent continuaran a la capital espanyola els actes dedicats al recuperar la figura i l'obra del compositor de Camprodon. I és que dissabte vinent, l'Orquestra Simfònica de Chamartín interpretarà The Magic Opal, que dirigida per Silvia Sanz, es representarà a Madrid 117 anys després de la seva estrena a Londres, el 27 de febrer de 1893.

Aquest concert, que també s'emarca en els actes de celebració del centenari de la mort del compositor, es farà el proper dissabte a la Sala Simfònica de l'Auditori Nacional de Música. Entre altres, es comptarà amb la intervenció de solistes com Estefanía Perdomo o José Ferrero.

The Magic Opal, amb llibret en anglès d'Arthur Law, suposa una nova demostració de la versalitat del músic català, i de com es va adaptar al teatre musical de moda de Londres (ciutat on va residir entre 1890 i 1893). Aquesta opereta està ambientada a la costa grega, i explica una història d'emvolics entorn a un anell màgic que té el poder d'enamorar tothom qui el toca.

Albéniz va composar per aquesta història una música alegre i divertida, on tot i així sempre s'hi poden apreciar les seves arrels i orígens.

Aquesta obra es recupera per al públic gràcies a la investigació del musicòleg Borja Mariño, responsable de la seva edició crítica. El material musical es trobava dispers en diversos llegats del fons Albéniz a Barcelona, així com a la col·lecció privada de Rosina Moya, néta del músic.

Així, Mariño s'ha encarregat de recopilar, ordenar, interpretar i aconseguir, en definitiva, que The Magic Opal pugui tornar-se a escoltar en auditoris i per al públic actual.