La Universitat de Girona ha posat en funcionament el projecte "fes edit", un sistema de mobilitat que fa servir les noves tecnologies per posar en contacte persones que fan una ruta similar pel campus perquè comparteixin cotxe.

Després d'una prova pilot feta l'any 2009, durant aquest curs s'estén als 15.000 estudiants, professors i PAS del campus universitari i del Parc Científic i Tecnològic i espera arribar als 2.000 usuaris.

Segons un dels responsables del projecte, l'investigador Pep Lluís de la Rosa, amb aquest sistema pioner a tot l'Estat, i pel qual ja s'han interessat altres universitats, "la UdG s'ha de convertir en líder d'un canvi d'hàbits que reivindiqui la cultura del fer dit".

Segons De la Rosa, el sistema té tots els avantatges "carpooling" o cotxe ?-la sostenibilitat o l'alliberament d'aparcaments?-, però hi incorpora un plus de seguretat (el sistema permet valorar i puntuar els usuaris) i de comoditat.

I és que, a més de reduir l'ús individual del cotxe, l'edit vol impulsar la intermodalitat de transports.

L'usuari s'ha de registrar a la pàgina web del servei (www.mobilitatsostenible.cat) i, aprofitant la immediatesa dels mòbils o Internet, ha d'introduir la ruta que vol seguir, indicant l'origen, la destinació i el moment en què vol viatjar. De manera automàtica, el sistema li adjudica un conductor que farà un trajecte similar, el qual el passatger pot acceptar o rebutjar.

A més, el sistema incorpora una moneda social, el dit, per incentivar els conductors. Aquests tiquets, que equivalen a un trajecte, es podran bescanviar en forma de places d'aparcament, descomptes en benzina o reparacions per al cotxe en una vuitantena d'establiments de la ciutat.