El castell de Púbol mostra a partir d'avui la darrera adquisició de la Fundació Gala-Salvador Dalí, Fundació Gala-Salvador Dalí,El Molí. Paisatge de Cadaqués, un oli i tremp sobre cartró que un jove Salvador Dalí va pintar l'any 1923 amb 19 anys. S'ha adquirit a un particular i s'ha presentat com una obra «molt significativa» de la primera època artística del geni empordanès i un clar exemple de la seva «experimentació constant» en el procés creatiu.

El paisatge inclou un molí de vent com a element central i unes dones estenent roba enmig d'un entorn de feixes d'oliveres, amb l'església de Cadaqués i el mar en un extrem. El cubisme, l'impressionisme, el puntillisme o el fauvisme són algunes de les referències artístiques recollides que inspiraven el Dalí d'aquella època, quan encara buscava un estil propi.

El Molí. Paisatge de Cadaqués ha estat comprat a un col·leccionista particular que vol romandre en l'anonimat i ha estat una gestió que ha portat alguns anys. És una obra que s'ha vist en molt poques ocasiones: es va cedir per a una exposició antològica a Itàlia i als Estats Units i no hi ha constància que s'hagi mostrat més. Així ho va expressar ahir la directora dels Museus Dalí, Montse Aguer, qualificant-la d'una peça «molt significativa i que enriquirà» el fons de la primera època artística de l'artista. Aquest oli i tremp a cartró data del 1923. Dalí tenia 19 anys que el va pintar i demostra l'«experimentació constant» en el seu procés creatiu quan encara buscava un estil propi.

De fet, va comentar Aguer, aquesta obra reuneix alguns trets característiques de moviments que el van influir, des del cubisme (amb unes línies molt geomètriques i rectangulars), l'impressionisme, el puntillisme o el fauvisme, entre d'altres. I és també «realista, perquè el seu autor beu de la seva realitat més pròxima».

A més, està dedicat al paisatge de Cadaqués, una temàtica que apareixerà al llarg de la seva trajectòria. Aquest cop, ho fa des d'un punt de vista diferent, amb una perspectiva des de l'interior i no des del mar com feia habitualment Dal) en què es veu un molí de vent com a element principal i un entorn de feixes d'oliveres. A baix de tot, a un costat, també apareixen dues dones estenent la roba, fent una al·lusió al noucentisme i, al mateix temps, a representacions femenines de Picasso. I a l'extrem de dalt de tot i amb un punt de llum, l'església de Cadaqués i les cases i una punta de mar.

La directora dels Museus Dalí va qualificat la pintura com «una lliçó d'allò que l'artista estava aprenent i, com sempre, amb aquest paisatge com a element central». Montse Aguer contempla El molí. Paisatge de Cadaqués com una «mostra de la passió-obsessió que Salvador Dalí tenia per la pintura».

Tot el coneixement

Segons ella, Dalí beu en aquesta peça «de moltes obres que estava creant llavors» i hi plasma influències de pintures contemplades «ja sigui de manera real o a través de les revistes d'art més importants del moment». «Reflecteix en el quadre tot el coneixement adquirit en aquells moments», afegeix Aguer, qui recorda que, als 19 anys, Dalí ja havia tingut «grans professors com Juan Núñez de Figueres».

El resum de la directora dels Museus Dalí és que, en aquesta peça, «Cadaqués és una vegada més el motiu que li serveix per mostrar tot allò que sap de pintura».

A la sala del castell de Púbol on s'exposa la peça, s'hi destaca també la «precisió obsessiva» amb què Dalí va immortalitzar els seus paisatges, citant una expressió de l'escriptor Josep Pla per referir-se a la seva obra. De fet, al mateix espai s'hi pot veure una fotografia de Dalí mentre pinta al costat del mar a Cadaqués.

El tractament de colors sobris d'aquest quadre recorda també l'obra de Juan Gris, segons destacava Aguer, juntament amb altres influències com la de Paul Cézanne.

Amb motiu de la presentació de l'obra també s'ha elaborat una projecció on es comparen i es busquen similituds amb altres obres de paisatges que Dalí va pintar durant els anys 20. En aquestes, hi ha alguns elements que es repeteixen com ara les dones que apareixen en moviment, les feixes o les oliveres. Destaquen en aquest sentit obres com El torrent de la Jorneta (1923), Cadaqués (1923) i Paisatge amb figures (1923). Igualment, s'ha editat un fullet divulgatiu.

El Molí. Paisatge de Cadaqués es podrà veure fins al 2 de juny al castell de Púbol, moment en què se substituirà per una nova exposició temporal. A partir de llavors, aquest quadre s'exposarà al Teatre-Museu Dalí de Figueres.