Sons tradicionals, creats de nou, per unir la pastura i la tecnologia sobre l’escenari

L’Orquestra de Músiques d’Arrel de Catalunya, l’OMAC capitanejada pel músic i compositor olotí Dani López, presenta dissabte a l’Auditori de Girona un espectacle que lliga conceptes tan allunyats com la transhumància i el transhumanisme

L'estrena de «Crui» a la Fira Mediterrània de Manresa.

L'estrena de «Crui» a la Fira Mediterrània de Manresa. / OMAC

Alba Carmona

Alba Carmona

Una trentena de músics entre violins, trompetes, contrabaixos i trombons, però també dolçaines, gralles o sacs de gemecs formen l’Orquestra de Músiques d’Arrel de Catalunya, l’OMAC, una formació capitanejada pel músic i compositor garrotxí Dani López que s’inspira en la música tradicional dels Països Catalans per generar-ne de nova amb composicions pròpies.

Després d’irrompre amb Trencadís, un espectacle i un llibre-disc que unia les sonoritats tradicionals amb la poesia, l’OMAC presenta ara Crui, un treball que lliga dos conceptes tan antagònics com la transhumància i el món de la pastura al Pirineu amb el transhumanisme, la corrent de pensament abocada al poder de la tecnologia i la ciència per a transformar l’ésser huma. Aquesta coproducció, que porta el segell de La Marfà - Centre de Creació Musical de Girona i l’Ajuntament d’Olot, es va estrenar en la darrera edició de la Fira Mediterrània de Manresa i arriba aquest dissabte a l’Auditori de Girona.

Les cançons tradicionals, el so de les esquelles del bestiar o la manera de parlar dels pastors han inspirat el músic i compositor garrotxí Dani López, responsable de la direcció musical de Crui i de totes les composicions, a excepció d’una creada amb intel·ligència artificial. També el cant redoblat típic de les matances eivissenques, un so «únic i especial», explica López, que es genera passant d’una nota greu a una aguda d’una forma molt ràpida, i que a l’espectacle apareix «en abstracte», convertit en una tècnica per al violí.

La música i les lletres, a càrrec de la poetessa Clara Fiol, van de bracet per abordar el contrast entre el món de l’ahir, el de la pastura, i d’un demà que ja és aquí, el de la tecnologia que ens transformarà com a persones, segons les teories transhumanistes. «Transhumància i transhumanisme són dos conceptes molt allunyats que reflecteixen bé de la diversitat d’interessos dels integrants de l’OMAC, d’aquest antagonisme neix Crui, una paraula que en mallorquí significa esquerda», diu López, que també lidera diverses produccions i treballa en la música de la nova sèrie de televisió d’El Pot Petit.

En paral·lel a l’extensa gira per presentar Trencadís, encara en marxa i que el mes vinent els durà al País Basc, els integrants de l’OMAC han treballat en una iniciativa que ha begut tant dels llibres sobre transhumanisme i les reflexions que han generat a l’equip com del documental El somni, que el cineasta francès resident a Banyoles Christophe Farnarier va dedicar a la transhumància o de les experiències en primera persona explicades per pastors com Marc August Muntanya, de Ridaura.

Alba Careta i Alba Armengou són les protagonistes de Crui en l'apartat vocal, però també hi ha moments corals i peces cantades per Joana Gomí, Albert Dondarza o Pau Lligadas.

Amb dramatúrgia i direcció escènica de Martí Torras, l’espectacle que es veurà dissabte a Girona compta també amb una part audiovisual important gràcies a les creacions de Farnarier, que es projecten en una gran pantalla. Feta de llana, és clar.

Ana Vidović debuta a Ibercamera

La guitarrista Ana Vidović debutarà diumenge al cicle Ibercamera Girona acompanyada de l’Orquestra Filharmònica Nacional d’Hongria i el mestre Jordi Francés. La cita, per a la qual gairebé no queden entrades, inclourà la interpretació del Concierto de Aranjuez de Joaquín Rodrigo i l’estrena mundial de l’orquestració dels Valsos poètics d’Enric Granados a càrrec de Francés. El repertori també inclou dues suites d’Stravinsky i Falla. 

Subscriu-te per seguir llegint