14 de abril de 2018
14.04.2018

La despesa en menjar preparat es dispara un 21 per cent en els darrers tres anys

Aquesta xifra és una conseqüència de la disminució del temps dedicat a l'elaboració dels àpats, que és de mitja hora de mitjana en els dinars i de 20 minuts en els sopars. Un estudi estableix que l'envelliment de la població marcarà el futur del consum alimentari

14.04.2018 | 01:32
La compra de menjar ha experimentat un gran creixement.

La despesa que els ciutadans van destinar a comprar menjar preparat es va disparar un 21% entre el 2014 i el 2017, una xifra que arriba de la mà d'una tendència a la baixa en el temps dedicat a la preparació dels àpats, que actualment és d'una mitja hora en el dinar i uns vint minuts en el sopar. Aquestes són algunes de les dades que es desprenen de l'estudi «Claus per adaptar els mercats a les demandes del nou consumidor d'aliments frescos a Europa, els Estats Units i Àsia», que ha elaborat la consultora Kantar Worldpannel a petició de Mercabarna. Es tracta d'un ampli estudi basat en una mostra de 177.000 llars i tretze milions d'entrevistes anuals fetes durant tres anys a diferents països d'Europa, Àsia i els Estats Units.

Malgrat que els ciutadans d'aquestes zones cada vegada volen dedicar menys temps a preparar els àpats, s'incrementa la seva preocupació per mantenir una alimentació saludable basada en productes frescos, ecològics i de proximitat. «El que té poc temps, encara que seria millor que tingués un hàbit alimentari més saludable, potser no té més remei que demanar una fórmula de menjar diferent. Del que es tracta és que també sigui bo i saludable», va destacar el director general de Mercabarna, Josep Tejedo, que va apuntar que aquest serà un dels grans reptes de les empreses en el futur.

L'envelliment de la població serà una altra de les claus que marcaran el consum alimentari en el futur, ja que les persones grans tenen més necessitat de cuidar-se i, en conseqüència, aposten pels productes frescos, les hortalisses i el peix en més proporció que els joves. Aquest fenomen també tindrà conseqüències en els hàbits de compra, ja que moltes persones que estan en edat avançada viuen soles i prefereixen anar a comprar poca quantitat per així evitar carregar amb grans pesos.

«El mercat haurà d'oferir varietats d'aliments frescos més transportables o buscar fórmules perquè els productes més voluminosos, com les síndries o els melons, siguin més fàcils de portar», va destacar el president de Mercabarna, Agustí Colom.


Compres per internet

En general, la tendència global estableix que els consumidors cada vegada compraran menys producte fresc a les grans superfícies o hipermercats, i en el seu lloc apostaran clarament per les compres a través d'Internet o, físicament, en els establiments de proximitat.

El detall de l'informe es presentarà la setmana que ve en el marc de la fira Alimentària, que se celebrarà del 16 al 19 d'abril al recinte Granvia de Fira de Barcelona, a l'Hospitalet de Llobregat. En aquest mateix escenari, Mercabarna organitzarà el Congrés de la Unió Mundial de Mercats Majoristes, que reunirà uns 250 directius de mercats i professionals de l'alimentació procedents d'uns 26 països

Colom va destacar que en la trobada, que portarà per lema «Els mercats del futur: eficients i responsables», Mercabarna s'erigirà com un referent en àmbits com la sostenibilitat, la innovació i la lluita contra el malbaratament alimentari. Entre les conferències més destacades hi ha la que oferirà el xef Ferran Adrià per reivindicar el producte fresc com a base de la gastronomia i la que impartirà el director de serveis digitals d'Orange España, Francisco Huidobro, sobre la utilització de la tecnologia per optimitzar la gestió dels mercats majoristes i detallistes.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook