La Comissió Europea va imposar ahir a la multinacional nord-americana Google una nova multa per abús de posició dominant, que en aquest cas ascendeix a 1.490 milions d'euros per aplicar restriccions a terceres pàgines web en el mercat de publicitat digital a través de la seva plataforma Adsense for Search.

Es tracta de la tercera sanció del departament de la danesa Margrethe Vestager al gegant tecnològic, encara que també és la més baixa. El juliol de 2018 va anunciar una multa de 4.340 milions d'euros per les restriccions que aplicava a fabricants de mòbils i tauletes amb Android i, un any abans, una altra de 2.420 milions per afavorir el seu servei de comparació de preus, Google Shopping.

«Google ha fonamentat el seu domini en l'àmbit de la publicitat contextual en línia i s'ha protegit contra la pressió competitiva imposant restriccions contractuals en terceres pàgines web. Aquestes pràctiques són il·legals segons les normes europees. La conducta ha durat més de deu anys i va denegar a altres companyies la possibilitat de competir i innovar, i als consumidors, els beneficis d'aquesta competència», va resumir la comissària.

D'aquesta forma, el muntant total de les tres multes a Google per l'executiu comunitari ascendeix a 8.250 milions d'euros i són les tres més elevades que ha imposat l'executiu comunitari en tota la seva història per monopoli. La xifra, a més, podria créixer perquè Vestager va assenyalar que el seu equip està analitzant també els serveis que l'empresa ofereix en els mercats de cerca d'ocupacions i de botigues, negocis o restaurants pròxims a l'usuari.

En concret, Brussel·les ha conclòs que Google ha utilitzat la seva posició dominant en el sector de la publicitat en internet per evitar l'entrada d'altres competidors en el sector. La multinacional estatunidenca va mantenir entre 2006 i 2016 una quota de mercat en la intermediació publicitària superior al 70% en tot l'Estat Econòmic Europeu (EEE).

A través de la plataforma Adsense for Search, Google actua d'intermediari de periòdics, blogs o agències de viatges. En les seves pàgines web, aquests negocis inclouen una eina de cerca que els usuaris poden utilitzar per buscar informació. Quan es realitza una cerca, a més d'aparèixer els resultats pertinents, es mostren també anuncis «contextuals», aquells relacionats amb la pròpia cerca. Google i aquestes pàgines generen beneficis quan els usuaris cliquen en aquests anuncis.