Endesa enllesteix el pla de millora per posar fi als talls de llum que ha patit la Costa Brava els darrers estius

La companyia ja ha executat el 100% de les actuacions que sumen un global de 3,5 MEUR

El passeig marítim de Platja d'Aro, amb una terrassa en primer terme, aquest dimarts al migdia

El passeig marítim de Platja d'Aro, amb una terrassa en primer terme, aquest dimarts al migdia / Xavier Pi/ACN

Redacció

Endesa ja ha enllestit el pla de millora per acabar amb els talls de llum que han patit diversos municipis de la Costa Brava durant els darrers estius. Fonts de la companyia expliquen que totes les actuacions que havien demanat els ajuntaments s'han executat "al 100%" i que, per tant, la temporada turística s'afronta "amb tranquil·litat". Les obres que s'han portat a terme -entre d'altres, el reforç de línies i la millora de subestacions- s'emmarquen dins un pla triennal que suma inversions per valor de 3,5 milions d'euros (MEUR). Properament, els representants de la companyia mantindran una reunió de seguiment amb els ajuntaments per donar-los a conèixer el detall dels treballs i abordar la situació conjuntament.

Els talls de llum en plena temporada turística s'havien convertit en un autèntic maldecap per als ajuntaments de la Costa Brava. Tot i que l'Escala (Alt Empordà) també patia apagades, sobretot el problema es focalitzava al litoral del Baix Empordà, a municipis com Platja d'Aro, Calonge-Sant Antoni, Sant Feliu de Guíxols, Palafrugell o Palamós.

Les interrupcions del subministrament elèctric anaven des dels microtalls en nuclis costaners fins a apagades o avaries que es podien allargar hores. I arribaven en plena temporada turística, concentrats als mesos de juliol i agost. La situació va portar els alcaldes a plantar-se i a exigir solucions a Endesa per un problema que consideraven "endèmic" i que acabava desembocant en "grans afectacions" (tant a la població com als establiments de restauració i hostaleria).

A més, els alcaldes exigien tenir interlocució directa amb representants de la companyia, perquè asseguraven que cada vegada que trucaven a Endesa per queixar-se, no trobaven ningú a l'altra banda de la línia.

La companyia elèctrica va assegurar que al darrere de bona part de les apagades hi havia avaries "puntuals" vinculades a sobrecàrregues. Entre d'altres, perquè alguns clients del sector de l'hostaleria i la restauració consumien més potència d'aquella que tenien contractada.

A més, Endesa també va sortir al pas de les queixes vinculades al temps que van trigar a solucionar-se els talls de llum. Aquí, la companyia va recordar que el Pla Alfa per prevenir incendis condicionava les reparacions, perquè impedia que aquelles que tenien en lloc en zones semiurbanes s'executessin abans de dues hores (per evitar que poguessin derivar en un incendi).

La companyia, però, sí que es va comprometre a solucionar el problema per evitar un altre estiu com els anteriors, i a mantenir reunions periòdiques amb els consistoris i representants de la Generalitat. Precisament, aquest hivern ja es va fer una trobada a Palamós (Baix Empordà). Aquí, Endesa va presentar-los el pla triennal d'inversions que s'estava executant durant el període 2021-2023, i que incloïa inversions per valor de 3,5 MEUR.

Executat al 100%

Ara, quan ja s'encara el juliol, Endesa assegura que ja ha fet els deures. Fonts de la companyia expliquen que el Pla Costa Brava -com l'han batejat- s'ha "implementat al 100%" i que totes les actuacions que se li havien demanat s'han portat a terme. La companyia explica que, per tant, aquesta temporada d'estiu s'afronta "amb tranquil·litat" pel que fa a la situació de la xarxa elèctrica, si bé tampoc amaga que "sempre pot passar alguna cosa" perquè "els imponderables no es poden controlar".

Entre d'altres, les actuacions que s'han dut a terme han consistit a reforçar esteses elèctriques o millorar subestacions. Endesa, però, no en dona el detall exacte, perquè primer el donarà a conèixer als alcaldes de la Costa Brava en una reunió que s'ha programat per als propers dies. La trobada també servirà per mantenir una interlocució directa amb els consistoris i abordar la situació de manera conjunta.