La indústria farmacèutica supera l'automòbil com a principal exportador

El gran sector espanyol de l'automòbil ha perdut força de manera accelerada els últims anys al ritme d'electrificació, crisi de comerç internacional i frenada de les vendes

Eduardo López Alonso

El sector farmacèutic espanyol ha aconseguit després de la pandèmia superar el sector de l'automòbil com a motor de les exportacions espanyoles. En temps en què les receptes emprades per superar crisis anteriors necessiten revisar-se (despesa pública, dèficit, paper dels sectors), el sector espanyol de l'automòbil ha perdut força de manera accelerada en els últims anys al ritme d'electrificació, crisi de comerç internacional i frenada de les vendes. Segons un informe de BBVA Research, l'exportació d'especialitats farmacèutiques ha sobrepassat la de vehicles de motor: "De representar al voltant de 13.000 milions d'euros el 2019 (el 5,1% del total) a més de 25.000 milions el 2022 (el 9 ,6%) Altres sectors amb una evolució similar són el d'instruments i subministraments mèdics i odontològics, les exportacions dels quals han avançat un 10% en el mateix període i ja s'acosten a un 1% del total, i el d'articles de neteja ( al voltant d'un 20% més que fa 4 anys, 1,3% del total)”, afirma l'informe.

BBVA Research confirma una terciarització creixent de l'economia espanyola respecte a l'evolució de la resta d'Europa. Així, "durant el període 2019-2022, les vendes de béns a l'exterior han tingut un exercici similar al que s'observa a la resta d'Europa (5,4% davant del 8,1% registrat a Europa), mentre que són les exportacions de serveis les que han mostrat un augment més gran (+33,9% a Espanya enfront del 10,1%)”.

La clau del sector farmacèutic espanyol ha estat la seva ràpida adaptació al context derivat de la pandèmia del coronavirus. Les especialitats farmacèutiques van passar de suposar el 5% de les exportacions de béns abans de la pandèmia a ser el 9,5% el 2022. Mentrestant, el sector de l'automòbil va patir una caiguda de vendes a l'estranger del 20%. Mentre augmenta la venda de vehicles utilitzats, el sector de l'automòbil ha de buscar nous incentius per al canvi de cotxe al marge d'ajudes a l'electrificació.

Valor afegit

La indústria farmacèutica ha esdevingut un dels sectors amb més valor afegit a Europa. El sector inverteix 41.500 milions d'euros en investigació i ocupa directament unes 840.000 persones. Produeix per valor de 300.000 milions d'euros, exporta per 565.000 milions i aporta 175.000 milions d'euros a la balança comercial de la UE dels 27, segons dades de la patronal Farmaindustria.

Com és tradicional a l'economia espanyola, els seus pilars són el consum intern (amb el turisme com a protagonista) i les exportacions. I actualment aquestes continuen sent les claus. Com a conseqüència, el pes al PIB de les exportacions, en termes reals, ha augmentat del 34,5% fins al 39% (en termes nominals ha passat del 34% al 42,4%). BBVA Research destaca que "quan es compara l'evolució de les exportacions espanyoles (+12,9%) amb les de l'eurozona (9%), la diferència principal es troba en l'avanç de les vendes de serveis a l'exterior (+33, 9% davant de +10,1%), ja que les de béns han tingut un comportament moderadament pitjor (5,4% davant de 8,1%), en termes reals, les de béns han passat de representar un 23,7%. % del PIB a un 25%, mentre que les de serveis han anat d'un 10,8 a un 14,5%.