Incrementar els passatgers a l’aeroport, un repte comú per als candidats

Les principals formacions gironines participen en un debat organitzar per la FOEG marcat per la cordialitat 

Joel Lozano

Joel Lozano

La Federació d’Organitzacions Empresarials de Girona (FOEG) va acollir ahir un debat electoral amb els candidats gironins al Congrés de la majoria de les principals formacions polítiques. Júlia Boada (candidata de Sumar En Comú Podem), Marc Lamuà (PSC), Joan Margall (número dos d’ERC), Marta Madrenas (Junts), Pol Pérez (PDeCAT) i Concepció Veray (PP), van protagonitzar un col·loqui, que va superar les dues hores, majoritàriament cordial, malgrat les discrepàncies entre alguns candidats. La CUP, que tot i estar convidada no va assistir al debat, i VOX, que no va rebre invitació per part de la patronal gironina, van ser els dos principals absents. «Des del comitè executiu vam decidir no convidar a VOX, ja que considerem que el seu discurs i les seves accions amenacen als drets fonamentals, a tots aquells que son diferents i posen en risc la convivència i el progrés social», va explicar el vicepresident de la FOEG, fundador de Playbrand i, ahir, moderador del debat.

Infraestructures

Les infraestructures gironines va ser un dels tres grans blocs que es van tractar ahir durant la jornada celebrada a les instal·lacions de la patronal gironina. La majoria dels candidats van apostar per un increment de la inversió a la demarcació. «Històricament els governs espanyols del color que sigui han invertit molt menys del que tocava a Catalunya», va assegurar Margall.

Un dels pocs punts de consens entre els candidats va ser l’objectiu de revertir la caiguda del nombre de passatgers a l’aeroport de Girona. Una de les solucions que es va posar sobre la taula va ser la construcció d’una estació d’AVE a l’aeroport de Girona que connecti amb el Prat. «L’estació d’AVE ens ha de connectar amb Barcelona, però el nostre aeroport no només ha de ser un sobreeixidor de Barcelona, també ha de ser un pol d’atracció», va exposar el candidat dels socialistes Marc Lamuà. En aquesta línia, la cap de llista dels populars per Girona, Concepció Veray, va apuntar que «volem que els visitants també vinguin a les nostres comarques».A més, Lamuà va detallar que una de les problemàtiques de l’aeroport de Girona en els darrers anys és que «ens consta que vingui una empresa i es consolidi». Per això, tant el socialista com Joan Margall van demanar «grans consensos» per facilitar projectes que reactivin aquests equipaments.

Pla general de la sala on es va celebrar l'acte

Pla general de la sala on es va celebrar el debat / MARC MARTí

En matèria d’infraestructures, la candidata dels comuns, Júlia Boada, va centrar el seu discurs en la descarbonització i va exposar l’aposat de la seva formació per reduir la inversió en carreteres i augmentar-la en la xarxa ferroviària. «És imprescindible que els eixos ferroviaris estiguin connectats amb les estacions intermodals», va afirmar. «Cal facilitar transició al sector transport. Hi ha alternatives. Podem moure grans mercaderies per vies ferroviàries», va afegir.

Formació Professional

Un altre dels punts de consens durant el debat va ser el «desprestigi» que ha patit la Formació Professional. La candidata de Junts, Marta Madrenas, va assegurar que cal «treballar conjuntament amb els sectors i actors implicats» per tal d’apostar per l’FP. Veray va afirmar que a l’FP «se l’ha menystingut» i en la mateixa línia va demanar una «col·laboració publicoprivada de la mà de les empreses».

En referència a la manca de professionals en alguns sectors, la candidata dels populars va assegurar «hi ha negocis a la Costa Brava que no tenen personal per abordar la campanya d’estiu» i va criticar la nova llei de Formació Professional. «Vam trobar a faltar al PP en aquesta tramitació en una llei que va ser molt debatuda», va replicar Lamuà, que va exposar que l’FP «ha de ser un espai de prestigi i d’excel·lència».

Margall, es va posicionar amb el PP i va dir que la llei «és molt millorable». El republicà considera que cal «crear més places» d’FP i va defensar la Taula d’impuls a la Formació Professional creada pel Govern a territoris com les comarques gironines.

Júlia Boada (Comuns) i Marc Lamuà (PSC) parlen abans de l'inici del debat.

Júlia Boada (Comuns) i Marc Lamuà (PSC) parlen abans de l'inici del debat. / MARC MARTÍ

Boada, a més d’assegurar que cal invertir més en Formació Professional, va defensar «acabar amb les pràctiques no remunerades». Per la seva banda, el candidat del PDeCAT-EspaiCiU de Girona al Congrés, Pol Pérez, també va demanar una «reforma» dels contractes de pràctiques perquè siguin remunerades i va denunciar un «problema amb l’homologació de títols». «Hi ha gent que vol venir a treballar i no pot», va apuntar.

Crisi climàtica

L’energia i la crisi climàtica va ser el tercer gran bloc que va tancar el debat d’ahir. «L’emergència climàtica no es tracta de salvar balenes, que també, sinó de viure nosaltres millor», va exposar la candidata dels comuns. Boada va assegurar que «l’era de combustibles fòssil s’ha acabat, és el moment de les energies renovables, que a més democratitzen l’accés a l’energia». 

En aquest sentit, Madrenas va voler fer autocrítica i va admetre que «a Catalunya no ho hem fet bé. Les regions espanyoles han avançat molt més».

El parc eòlic marí de Roses va generar discrepàncies entre els candidats, especialment la popular, Concepció Veray, es va posicionar en contra d’aquest projecte. Lamuà, en canvi, va defensar que «no podem dir que no volem trinxar el nostre territori amb línies d’alta tensió i després dir que no volem produir l’energia al nostre territori. No podem estar a expenses de què l’energia ens la portin. Actualment, nou hi ha alternativa a aquest parc eòlic, i si hi ha alguna l’estudiaríem». «Nosaltres defensem l’eòlica, però amb sentit comú i sense trinxar el terreny», va replicar Veray.

Per la seva banda, el candidat del PDeCAT-EspaiCiU per Girona al Congrés va assenyalar que «no podem tenir una política de bloqueig i dir no a tots els projectes».

Subscriu-te per seguir llegint