El ple de dilluns a l'Ajuntament de Salt va explicitar, en l'apartat de precs i preguntes, el rebuig a la proposta de Girona que alguns trens del TAV sense parada a la capital passin per un bypass en una futura línia de mercaderies per Salt. Els regidors van assegurar estar "tips" d'haver de "pagar peatges" que altres municipis no volen. L'alcalde de Salt, Jaume Torramadé, va recordar que el municipi ha lluitat sempre amb ungles i dents -fent mocions o anant als jutjats- per evitar assumir les mercaderies i va lamentar que si s'acabés declarant aquesta opció d'interès supramunicipal crearia "indefensió" tot i que va guanyar la batalla judicial.

La "indignació" de Salt és la resposta a la proposta de Girona per solucionar el pas per la mateixa via de convencionals i d'alta velocitat i que passaria per fer el bypass de mercaderies a la reserva de terrenys de Salt i que en altres ocasions ja ha estat sobre la taula. Aquesta opció "sempre" ha despertat l'opisició de la localitat, una postura que, segons va quedar demostrat al darrer ple, "no canviarà".

La proposta de Girona va caure com un gerro d'aigua freda a Salt. "Si no ho volen, que no ens encolomin a nosaltres", va asseverar Torramadé, qui va lamentarque el municipi veí proposi fer passar una infraestructura que no volen per uns terrenys que no són dels seu municipi fent servir com a raonament "jo no ho vull, que passi per casa teva". L'alcalde va recordar al ple que l'Ajuntament, fos del color que fos, sempre s'ha oposat al bypass i fins i tot van interposar un recurs contenciós administratiu que van acabar guanyant. "Nosaltres no canviarem d'opinió", va afirmar Torramadé.

Tot i això, l'alcalde va exposar que si s'acabés declarant la infrestructura d'interès supramunicipal no hi podrien "fer res", ni tan sols després de guanyar la batalla judicial. "A vegades passen coses que no vols que passin i no hi pots fer res", va advertir Torramadé.

Les paraules del subdelegat

La polèmica va saltar el passat dimecres arran d'una entrevista del subdelegat de l'Estat a Girona, Carles Jaume, a Diari de Girona, on va assegurar que "ens hem trobat en una situació d'ajust pressupostari" i la situació del soterrament del tren convencional "ha canviat". En aquest sentit, va assegurar que "l'Ajuntament (de Girona) està proposant no abordar el soterrament i fer com una mena de circumval·lació". Jaume es referia a l'estudi de viabilitat que l'equip Carles Puigdemont ha encarregat sobre la viabilitat d'incorporar un tercer raíl a la línia del TAV per fer-hi passar també trens convencionals. Aquesta estudi preveu la polèmia proposta; que els trens d'Alta Velocitat sense parada passin per la línia de mercaderies a Salt.

Dos dies després, Jaume va insistir, en declaracions a l'ACN, que "veig difícil que el projecte del tren convencional sigui viable en l'actual conjuntura econòmica". Puigdemont li va contestar el mateix dia que el soterrament del convencional és "innegociable" i sobre l'oposició de Torramadé, l'alcalde de Girona va afirmar que les mercaderies no podien passar per la capital, entre d'altres raons perquè no poden anar soterrades.

Sobre la proposta de circumval·lació per Salt va assegurar que no "seria cap drama que algun tren sense parada passi per allà".