L´últim episodi de l´esperpent en què s´ha convertit l´estrena del nou Pont del Ter: El Ministeri de Foment assegura que l´obertura al pas de vehicles no s´ha pogut fer encara fer per «la singularitat i l´exclusivitat de l´estructura i les condicions meteorològiques adverses de la tardor». La resposta coincideix amb la que ja va donar l´Estat per retardar la inauguració del tren d´alta velocitat.

Amb aquest argument es dóna resposta a una petició del diputat socialista Àlex Sáez, que reclamava aclarir quin eren els motius que havien retardat l´estrena de la connexió entre les dues ribes del Ter. El diputat del PSC denuncia que «els que passem per aquí cada dia veiem que ja es podria habilitar per al pas de vehicles». Sáez va advertir que «cada cop és més freqüent ajustar les inauguracions al que marca el calendari electoral», va considerar.

El polític socialista va remarcar que «ja estem a l´hivern i no hi ha res que justifiqui aquests retards», lamenta. Va recordar que «qui surt perjudicat és el ciutadà. Ja va passar amb la nova Biblioteca i són serveis que es deixen de posar en funcionament per a ús dels ciutadans, perquè algú espera quin és el moment més favorable per tallar cintes», va criticar. Sáez va reclamar a les administracions que «el posin en funcionament i si volen tallar la cinta, ja la tallaran en algun altre moment».

El pont sobre la llera del riu Ter es va planejar l'any 2005 amb la voluntat de tenir-lo enllestit el 2008. Tanmateix només el procés de licitació ja es va allargar tres anys: va ser el 2008 quan tot just es van adjudicar els treballs per 19,5 milions d'euros. En un context de paràlisi de les obres públiques a comarques gironines -on la N-II va quedar de nou bloquejada i fins i tot alguns trams van ser anul·lats quan ja estaven adjudicats-, el pont de Ter era una de les poques obres que l´Estat salvava i li donava continuïtat.

Retards acumulats

L'any 2009 ja s'hi van començar a destinar partides econòmiques i el govern calculava que el 2011 estaria enllestit, però no va ser així. El juny de 2012, Foment va admetre que desconeixia quan podria acabar les obres, ja que tot dependria de la disponibilitat econòmica. Finalment, es va fixar el 2014 -i concretament, per Fires- com a data d'obertura. Almenys així ho va expressar l´Ajuntament de Girona.

Però això tampoc va ser possible. Un error en la construcció va obligar a refer una part de les ­obres, de manera que al llarg de l'estiu es va haver d'aixecar el ciment del tram central de la plataforma perquè hi havia un excés de vibracions quan passaven els vehicles.

Posteriorment es va comprovar que la culpa era del forjat que enllaça el ciment, ja que els ferros havien quedat desplaçats. Això va obligar a refer aquesta part i per això els treballs s'han anat endarrerint. Un cop descartada l´opció d´obrir-lo per Fires, l´argument per obrir-lo el mes vinent és la tardor i les seves inclemències meteorològiques.