27 de desembre de 2018
27.12.2018
Diari de Girona

Girona envia a Foment la seva proposta de reurbanització de la plaça d'Espanya

El cost de les obres, a càrrec de l'Estat, és d'uns dos milions i inclou millores als carrers Bailén i Pierre Vilar

27.12.2018 | 11:56
Imatge virtual de la futura plaça.

L'Ajuntament de Girona ja ha enviat a Foment i a Adif l'avantprojecte de reurbanització de la plaça d'Espanya. Es tracta d'uns treballs que superen, per poc, els dos milions d'euros i que inclouen actuacions als carrers Bailén (que es vol fer exclusiu per a vianants) i Pierre Vilar, que es vol canviar de sentit. Es tracta d'un seguit d'actuacions que ja s'havien mig pactat fa un any amb els veïns i que inclouen les suggerències del procés participatiu.

El consistori ha enviat la proposta per tal que l'Estat, "aprovi el projecte i l'executi quan més aviat millor", en paraules de l'alcaldessa, Marta Madrenas.

L'avantprojecte s'ha redactat a partir de la proposta escollida de les quatre que es van presentar fa un any als veïns en una audiència pública i incorpora gran part de les aportacions fetes pels 88 ciutadans i ciutadanes que van fer arribar els seus suggeriments a l'Ajuntament durant el període de recollida de propostes. A partir d'aquí, s'ha fet l'avantprojecte definint les mides i els materials, entre altres aspectes, que han de servir per fer la redacció del projecte executiu de les obres. En l'elecció dels materials s'han tingut en compte els criteris del parc Central per tal d'aconseguir un espai que mantingui una harmonia a banda i banda de l'estació.

La plaça inclou espais verds, una zona de jocs infantils, un espai d'actuacions de petit format, manté la parada de girocleta i hi ha un vial al mig que es vol que sigui pràcticament només de serveis. Aquest vial és l'únic element de l'avantprojecte que els veïns veuen amb recel ja que el voldrien més en diagonal. A banda dels serveis d'emergències, haurà de donar sortida als vehicles d'un garatge i del futur hotel que hi ha d'haver a la plaça d'Espanya. Pel que fa al projecte inicial, a petició dels veïns, s'ha tret una zona de terrasses.

De tots els suggeriments que es van fer arribar, es desprèn que la voluntat ciutadana és prioritzar els espais verds, de descans i per acollir activitats culturals de petit format. "El projecte de reurbanització de la plaça d'Espanya té un doble objectiu. Per un costat, satisfer les necessitats de la zona de l'Eixample de disposar d'un espai diàfan, verd i lúdic. Per un altre costat, que la plaça esdevinguin un punt de nexe permeable entre els barris de la ciutat, a l'est i a l'oest. Hem de tenir en compte que serà una gran porta d'entrada a Girona", ha ressaltat l'alcaldessa.

A nivell més conceptual, la idea és convertir la plaça d'Espanya en un espai diàfan, ampli i accessible, amb el carrer de Barcelona com a eix vertebrador de la zona, fent que la plaça es converteixi d'alguna manera en el vestíbul de l'estació des de l'Eixample.

Per aquest motiu, la proposta de reurbanització incorpora quatre fileres d'arbres de gran port a la plaça, de l'espècie tulipers de Virgínia (Liriodendron tulipifera), que accentuaran aquesta sensació d'avinguda de l'estació. La considerable ampliació de la vorera de la zona d'accés de l'estació per la plaça d'Espanya, amb una forma onejada, és també un dels punts destacats de la proposta

Les obres les ha de fer Adif, perquè segons ha recordat l'alcaldessa, van patir les afectacions de les obres per fer arribar el TAV a la ciutat. En concret, a la plaça s'hi va construir, provisionalment, l'estació d'autobusos que hi havia al parc Central. L'estació fa temps que és fora i l'Ajuntament espera que els treballs pugui fer-se quan abans. Els veïns però, fa temps que esperen.

Carrer Bailén i Pierre Vilar

Pel que fa a la circulació de vehicles s'invertirà respecte l'actual al carrer de Pierre Vilar i es limitarà  la velocitat a 30 km/hora, instaurant la zona 30 a tot l'àmbit del projecte per a donar tota la prioritat als vianants. Aquestes iniciatives, juntament amb la creació d'una plataforma única a la plaça i al carrer Bailén, i la senyalització de zones de càrrega i descàrrega de viatgers, contribuiran a pacificar el trànsit i a prioritzar el pas de vianants a l'espai. Amb aquestes mesures es vol donar resposta als criteris de fer una ordenació viària versàtil i un disseny viari lineal, amb l'objectiu d'evitar estacionaments indeguts i dobles fileres. A més,, es preveu l'eliminació d'un punt negre de sinistralitat a la ciutat, localitzat en el gir a l'esquerra del carrer de Barcelona cap a l'estació, aproximadament a l'altura del carrer de Tomàs de Lorenzana. En aquest punt hi ha hagut accidents, un dels quals mortal.

Reacció del PSC

El grup municipal socialista de Girona celebra el canvi d'actitud de l'Ajuntament de Girona respecte de la recuperació de la plaça d'Espanya, una reforma que ha de tancar un altre capítol de les repercussions urbanes esdevingudes arran de l'arribada del TAV a la ciutat.

"Esperem rebre el projecte que ja tenen els mitjans de comunicació en les pròximes hores per saber quin és el seu contingut precís. Convindrà estar atents al seu desenvolupament en les pròximes setmanes per determinar si efectivament el govern municipal té la voluntat de resoldre aquest problema ciutadà o l'anunci d'avui se circumscriu en la lògica de campanya electoral que impulsa l'equip de govern per la proximitat de les eleccions", valora Sílvia Paneque.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook