El ple de Girona va aprovar aquest dimarts la nova ordenança municipal de circulació que regula l'ús del patinet elèctric per la ciutat. Tots els grups hi van votar a favor menys Guanyem que ho va fer en contra. La regidora Laia Pèlach va explicar que havien presentat al·legacions que servien com una reflexió més àmplia amb canvis que fessin possible la utilització d'aquest tipus de vehicles.

Al seu parer, però, "per resoldre un problema, n'han creat un altre". Segons Pèlach, no hi ha prou freqüència d'autobusos ni un horari prou ampli i això fa aquest tipus de vehicle sigui molt útil per a moltes persones. Tampoc hi ha prou carrils bici que arribin a tots els punts de la ciutat, va dir. Al parer de la regidora de l'oposició, "regular no pot ser impedir l'ús d'aquests aparells, i és el que fem avui".

El text prohibeix anar en patinet per la vorera i els conductors hauran de circular obligatòriament amb un casc homologat i sempre anar en solitari. Hauran d'anar per carrils bici, i també per "zones 20" i "zones 30." A més, de nit, hauran de fer-se visibles amb llums i elements reflectants.

"L'objectiu és millorar la convivència d'aquests vehicles a la via pública i posar per davant la seguretat dels vianants i també la dels conductors", ha afirmat la regidora de Mobilitat i Via Pública de l'Ajuntament de Girona, Marta Sureda, durant la sessió plenària. D'acord amb la modificació de l'ordenança, els vehicles de mobilitat personal només podran circular per vies ciclistes i per la calçada de vies amb prioritat per a vianants (Zona 30 i Zona 20). Segons els canvis en l'ordenança, aquests tipus de vehicles no podran superar els 20 km/h, només podrà viatjar una persona per vehicle i s'haurà de portar casc de protecció.

Cal tenir en compte que molts dels vehicles que popularment es classifiquen com a vehicles de mobilitat personal són, en realitat, cicles de motor (categoria Le de conformitat amb el reglament EU número 168/2013), com els patinets elèctrics amb seient. Aquest fet comporta la necessitat de matricular-los, de tenir permís de circulació tipus AM (el permís de circulació dels ciclomotors), assegurança obligatòria i portar casc de protecció. A més, aquests vehicles només poden circular per calçades on està permesa la circulació de vehicles a motor.

D'altra banda, els monopatins, patins i patinets propulsats amb el peu podran circular pel carril bici i per la calçada de la Zona 20. Amb aquests tipus d'aparells, els menors de 16 anys hauran de portar casc de protecció homologat o certificat. Per altra banda, els més petits amb les seves joguines (bicicletes, patins, patinets...) podran circular per les voreres, parcs, vies ciclistes i Zona 20, sempre que no superin els 6 km/h. També hauran d'adoptar els elements de protecció que estableixi cada fabricant de la joguina.

Una altra de les novetats del text és que les bicicletes podran portar remolcs o altres elements degudament homologats, sempre que la persona sigui major de 16 anys. També destaca del document el límit d'estacionament de 60 minuts a les zones de càrrega i descàrrega per als vehicles per a persones amb mobilitat reduïda.

La nova ordenança s'aplicarà a finals de mes, 15 dies hàbils després de la seva publicació al Butlletí Oficial de la Província de Girona. L'Ajuntament està preparant una pàgina web amb tota la informació per identificar els tipus d'aparells de mobilitat personal i per saber per on poden circular i en quines condicions.

Un cop es publiqui tota la normativa al BOP, la policia ja podria començar a sancionar els infractors amb multes d'entre 100 i 500 euros.

En el primer debat, JxCat estava en minoria al govern i la seva proposta va obtenir el vot afirmatiu d'ERC (ara al govern) i de Ciutadans. El PSC es va abstenir en la votació del document i Guanyem va votar-hi en contra i va anunciar una bateria d'al·legacions per milllorar alguns aspectes.

Per exemple, demanava permetre la circulació a les «zones 20» a les joguines, els aparells que circulen a menys de 6 km/hora i els aparells sense pedals propulsats per energia muscular i monocicles, a més a més de les bicicletes, els ciclomotors i els vehicles de mobilitat personal. Aquesta proposta s'ha admès. En canvi, no s'ha estimat la proposa que sol·licitava permetre la circulació en «zones 30» a les joguines, els aparells que es mouen a menys de 6 km/hora i aparells sense pedals propulsats per energia muscular i monicles. La regidora de Mobilitat i Via Pública, Marta Sureda, ha explicat que s'ha decidit no acceptar la proposta per «qüestions de seguretat».

Tampoc s'ha estimat que els aparells sense pedals propulsats per energia muscular puguin circular per parcs, també «per qüestions de seguretat». S'entén que en aquest cas els parcs feien referència als parcs i jardins i no parcs especialitzats per a la pràctica d'esports (com ara els skateparks).

Altres al·legacions que feien referència als equip de protecció s'han desestimat perquè, segons la regidora, no són competència municipal «i ja es preveuen en normativa superior». Finalment, Marta Sureda ha indicat que les al·legacions en el sentit de millorar la comprensió de l'ordenança «es consideraran en el material de difusió» de la nova ordenança.