El sistema de frens d'un vehicle és un dels més fonamentals en el funcionament i la seguretat del propi cotxe, però, alhora, un dels que més sotmesos a desgast està, motiu pel qual és molt recomanable tenir-lo sempre en bon estat per reduir al màxim les probabilitats de patir un accident, que en alguns casos podria ser fatal.

Per conservar-lo en un estat òptim, tan sols cal complir amb poques però importants recomanacions. En primer lloc, no castigar-lo massa en el seu ús, ja que, a més de la seva falta d'eficàcia per desgast, podria baixar el seu rendiment per l'anomenada fatiga. Per a això, cal donar suport a la maniobra de frenada amb el denominat «fre motor», jugant a les reduccions amb el canvi de marxes per elevar les revolucions. Si encara havent estat curosos amb l'ús dels frens, hem notat una vibració a l'enfonsar el pedal, pot indicar que alguna peça del sistema està en mal estat, o també un desequilibri entre les quatre rodes. En canvi, si el que se sent és un grinyol agut, pot ser degut a que s'han esgotat les pastilles o que, per contra, són massa noves. Una cosa també habitual en aquest cas és que s'hagi colat una pedra o una mica de fang entre les pastilles i els discs de fre. Si és així, el soroll desapareixerà normalment amb l'ús.

Si us cal trepitjar el pedal massa fort per aturar el vehicle, vol dir que les pastilles o els frens estan danyats. De la mateixa manera, si el pedal s'enfonsa massa a l´accionar-lo, pot ser que hi hagi una fuita en el circuit de frens, o que les pastilles estiguin massa desgastades. Si augmenta en excés la distància de frenada, també cal revisar el sistema. Com a molt tard, cal fer-ho cada 20.000 quilòmetres, aproximadament.