Els pneumàtics posen en contacte el vehicle amb l'asfalt, per la qual cosa el seu bon estat i qualitat són imprescindibles per garantir una conducció segura.

És cert que no hi ha una manera concreta de determinar exactament quant dura un pneumàtic, ja que la seva vida útil i el quilometratge depenen d'una sèrie de factors: els hàbits de conducció del conductor, el disseny del pneumàtic, el clima, el tracte que rebi i les condicions de la carretera.

No obstant, és recomanable substituir els pneumàtics quan la banda de rodament es desgasti per sota dels nivells de profunditat

recomanats. La banda de rodament fa que el vehicle es comporti correctament en asfalt mullat, ajudant així a una correcta evacuació de l'aigua i disminuint la probabilitat de patir aquaplaning. Alhora, influeix en les característiques de la frenada, el manteniment de la direcció i la maniobrabilitat del cotxe.

Segons la normativa vigent, el límit mínim de profunditat que ha de presentar la banda de rodament és d'1,6 mil·límetres. Les rodes homologades disposen d'uns indicadors de desgast que ajuden en aquesta comprovació, per la qual cosa quan aquests indicadors estiguin al mateix nivell que el dibuix de la banda de rodament, vol dir que s'ha arribat al límit permès i que hem de substituir els pneumàtics com abans millor, ja que poden resultar perillosos.

També és aconsellable canviar els pneumàtics quan el flanc estigui danyat, quan hi hagi algun forat a la banda de rodament de més de sis mil·límetres de diàmetre, i quan el taló (la vora del pneumàtic que s'assenta sobre la roda) estigui danyat o deformat.

Revisió i inspecció

És fonamental inspeccionar i revisar els pneumàtics de forma regular, tractant de trobar possibles danys i desperfectes.

També és imprescindible prestar atenció a les sensacions que ens transmeten a l'hora de conduir, ja que qualsevol canvi que notem durant la conducció pot ser un senyal que ens indiqui que els pneumàtics no presenten les condicions idònies per circular amb total seguretat.

En cas de sentir vibracions al volant, hem de reduir de forma immediata la velocitat i conduir amb precaució fins que puguem sortir de la carretera sense perill per inspeccionar els pneumàtics. Si algun d'ells està danyat, podrem substituir-lo per un de recanvi amb seguretat.

Data de caducitat

D'altra banda, tot i que la vida útil dels pneumàtics no té una data de caducitat concreta, és recomanable que després de cinc anys d'ús siguin inspeccionats cada any per un professional. A més, encara que sembli que estiguin en bones condicions, és aconsellable substituir-los per uns de nous un cop hagin passat deu anys des de la seva data de fabricació.

Els professionals també recomanen canviar els pneumàtics de recanvi si han passat deu anys des de la data de fabricació. Si no saps quina és la data de fabricació dels teus pneumàtics, no et preocupis, tan sols has de buscar el seu número DOT, situat al flanc del pneumàtic.

Finalment, per viatjar amb la màxima seguretat a la carretera també hem de tenir en compte que els pneumàtics inflats correctament són molt més segurs i aporten un menor consum, per la qual cosa és recomanable revisar la seva pressió amb un manòmetre calibrat un cop al mes i en fred.