La 46a edició del Saló Internacional de Tòquio marcarà un abans i un després en l'aposta per les solucions de mobilitat i la transició definitiva cap a l'electrificació de l'automòbil, ja que posa de manifest la necessitat de trobar un camí ordenat, directe i sostenible a la mobilitat urbana.

El declivi dels salons tradicionals ha fet que els organitzadors hagin plantejat el Saló Tòquio com una mena de Disneyland de l'automòbil, per recuperar el milió de visitants. «No importa tant les marques que estan, sinó les que volen estar i compartir alguna cosa amb el públic», recalquen des de l'associació de fabricants d'automòbils del Japó (JAMA). No serà una tasca fàcil, tenint en compte l'absència de les principals marques internacionals del sector. Només Renault (per la seva aliança amb Mitsubishi i Nissan), Mercedes-Benz, Smart i Alpine hi seran presents.

Per tractar de trencar la imatge d'aquestes absències, els organitzadors han posat especial èmfasi en el desenvolupament d'una proposta mixta (o híbrida, com es diu ara) en la qual el saló de les novetats de producte es barreja amb les noves fórmules de mobilitat (individual i compartida), les activitats per a la família, les proves de vehicles, les competicions de videojocs, les carreres de drons, les exposicions temàtiques tecnològiques, els concerts musicals i els robots domèstics. Tot plegat forma una mena de parc temàtic on l'automòbil és el protagonista. És per això que a la mostra es poden veure, tocar i provar les noves propostes de mobilitat urbana, amb els autobusos i els taxis autònoms com a principal atracció.

Poques novetats «grans»

El parc temàtic del saló de Tòquio té, òbviament, al cotxe com a protagonista principal. Connectat, autònom, compartit i urbà, l'automòbil presenta una interessant llista de novetats. Els principals fabricants japonesos (Nissan, Toyota i Honda) mostren tot el seu múscul. Alguns, com Nissan, amb 14 estrenes.

Sota el lema «Futur obert» i després de la inauguració per part de la princesa Yohko, s'han mostrat al «Big Sight» diversos models de sèrie, on resulta tota una novetat la quarta generació de l'Honda Jazz (Honda Fit al Japó), el Subaru Levorg, el Toyota Mirai, el Subaru WRX STi o el i el Toyota Granace. Poques estrenes convencionals sobre rodes, però una gran allau de propostes tecnològiques de mobilitat. Això és el Saló de Tòquio. Les ciutats marquen el camí, tot i que encara caldrà conèixer si l'avanç legislatiu segueix superant el tecnològic i industrial com fins ara, o en un futur s'arribarà a equiparar pel bé tant del sector com dels propis usuaris. Tòquio marca el punt de partida de la tecnologia en l'automòbil. Veurem qui el segueix.