Barcelona s'ha guanyat la consideració de capital mundial de la telefonia. La rellevància del Mobile World Congress (MWC) és màxima en el sector i les indústries adjacents: mitjans, publicitat, entreteniment... Empreses i professionals de tot arreu han convertit aquesta cita, reconeguda en la darrera convocatòria dels Premis Nacionals de Comunicació, en un moment clau de l'any tecnològic i de la temporada econòmica i cultural. Així, les presentacions d'aparells, complements i programaris aconsegueixen els màxims ressò i influència. Per aquest motiu, la fira, celebrada la setmana passada, ha estat escenari involuntari de reivindicacions. Malgrat això, encara s'han donat més crisis en la trobada, en opinió dels assistents més veterans, força discreta des del punt de vista conceptual. A banda de l'efervescència en els sistemes operatius i d'innovacions visualment atractives però poc massives -cotxes amb Internet, realitat augmentada, 3D, materials i xips curiosos-, tres dels eixos vertebradors de l'MWC del 2012 han estat les tauletes tàctils ?-més petites-, les xarxes socials i la geolocalització, que no són precisament primícies històriques, sinó instruments i aplicacions del present més prosaic.