L'informe elaborat pel RACC sobre la rendibilitat de les línies d'alta velocitat a Espanya és tan determinant com exemplificador de com s'han fet, es fan i es continuaran fent les coses en aquest país. A pocs anys (no m'atreveixo a dir cap data) de l'obertura de la línia entre Barcelona i la frontera francesa, no hi ha cap línia d'AVE a Espanya que sigui rendible. Res fa pensar, doncs, que la que passarà per aquí el 2012, el 2013 o el 2014 ho serà. El TAV s'ha menjat un percentatge molt elevat de les inversions de l'Estat a Girona durant anys i s'han oblidat infraestructures necessàries com la N-II o el tren convencional, fins i tot quan la crisi no existia o s'ignorava. Com diu el RACC, ara ja és tard per fer-se enrere en el que s'ha iniciat, però sí que es poden replantejar les noves línies projectades. I també seria el moment de repensar un model de negoci que molt probablement ja estava cobert amb enllaços aeris. Sé que és d'il·lusos pensar-ho. La poca imaginació de qui ens governa fa que sigui molt més fàcil retallar d'allà on sigui que no reestudiar projectes ruïnosos que ningú sap ben bé a qui beneficien o han beneficiat.