Gironí -va néixer a Sils- que treballa a Barcelona, Flores és autor de La alquimia de la innovación i un dels principals experts europeus en innovació. Va participar fa pocs dies en un col·loqui a la Fundació UdG.

Mal país per innovar, aquest que va encunyar la frase ¡Que inventen ellos!

No es pensi. Precisament innovar no és inventar, sinó que té molt d'aprofitar allò que inventen ells. És a dir, buscar noves utilitats al coneixement. Per tant, el ¡Que inventen ellos! no és tan dramàtic, en aquest cas.

Així ho deia G.B. Shaw: "Només els tontos han creat progressos, perquè els llestos s'han adaptat al que hi havia sense necessitat d'inventar".

La frase és molt interessant. L'evolució és incòmoda per concepte, perquè ens porta a llocs desconeguts. Però és el que ens fa progressar.

També hem encunyat una altra frase: "Els experiments, amb gasosa".

Aquí es penalitza excessivament el fracàs, gairebé que qui fracasa ha de canviar de lloc de residència (riu). La gran vacuna per no fracassar és desdramatizar l'error. L'error és una situació d'aprenentatge, se n'aprén i així s'evita fracassar.

S'ha passat del Renovar-se o morir al Innovar o morir?

La frase és molt contundent, potser massa dramàtica i tot, perquè a la vida l'única cosa dramàtica de debò és precisament morir. Ara bé, en un moment de canvis tan accelerats com l'actual, innovar és bàsic.

Doncs es parla molt de R+D, però molt poc d'innovació.

Perquè la innovació s'ha banalitzat, ja és quasi un adjectiu que s'aplica a tot: innovar en política, etc. Innovar és agafar el coneixement vertical i trobar-li aplicacions.

En aquest sentit, vostè manté que al mercat hi ha molt producte mediocre.

El mateix sistema expulsa allò que no té valor. Per exemple, estem veient que hi ha tantes caixes d'estalvis que moltes són banals i desapareixen. El seu futur és la concentració.

Hi ha alguna empresa o sector que sigui exemple d'innovació?

La mateixa situació que li deia -que podem anomenar darwiniana perquè sobreviu qui millor s'hi adapta- fa que sobresurtin les empreses que han sabut innovar, com les aerolínies low cost. Encara que el nom pugui semblar pejoratiu, en realitat és un sistema molt sofisticat.

El sistema low cost és aplicable a altres sectors?

Ja està afectant la banca, afectarà la construcció. També afecta l'alimentació, amb les marques blanques... És clarament una tendència.

Però si un fa cas del que s'anuncia per Internet i a la televisió de matinada, diria que el futur de la innovació és l'allargament del penis.

Ha, ha, afortunadament no es troba en aquest camp, el futur de la innovació. Però aquí hi ha un rerefons dramàtic: com més llibertat ens dóna un sistema, més important és tenir esperit crític. La gent que no en té, és víctima fàcil de la mercadotècnia d'aquestes empreses.