El doctor Josep Arnau fa 20 anys que estudia el fenomen de la contaminació acústica. Juntament amb l'enginyer Àlex Deltell, editen el llibre "Contaminació acústica". L'obra parla de com ens afecta el soroll amb el qual sovint estem acostumats a viure i com la polítca ambiental ha d'anar cenyint-se amb l'actual normativa vigent pels nous projectes. No obstant això, Girona és una província on, en comparació amb Tarragona o Barcelona es pot viure acústicament tranquil.

Vivim acústicament en pau a les comarques de Girona?

Intentem viure en pau però dintre de tot no ens podem queixar comparativament amb d'altres llocs.

La contaminació acústica és un problema de punts en concret. A tot arreu trobarem punts on la contaminació acústica és excessiva. Però sí que és cert que si ens comparem amb les comarques de Barcelona o Tarragona, on hi ha una base industrial important, a tot arreu trobarem punts; i a Girona menys.

És perjudicial per a la salut?

El tema de la fisiologia del soroll és complex. Segons l'OMS, nivells de més de 60 decibels poden resultar no sé si nocius, però sí que tenen un efecte fisiològic. I aquí a Girona, i en d'altres punts, els nivells poden ser superiors a aquests 60 decibels. Però si hem de ser sincers més de 65 decibles els trobaríem a pocs llocs de la ciutat de Girona. A la carretera Barcelona que possiblement és la zona més contaminada en mesuren uns 74 o 75 decibels. S'ha d'anar amb compte amb aquestes dades. Fora d'això, per les dades que hem vist, hi ha relació entre la tensió, la hipertensió i el soroll però això només és significatiu en zones on la contaminació és relativament alta, com en els aeroports.

Quins són els principals mals acústics de la província?

Des del punt de vista genèric, les infraestructures d'una certa entitat. Parlem de l'autopista, l'A-2, la infraestructura ferroviària, aeorportuària i determinats polígons industrials o activitats.

Serien evitables?

Serien reduïbles. Hi ha un cas concret del tren, en què que compara el soroll que fa, amb o sense pantalles, a la ciutat de Girona.

De fet sempre es pot anar millorant i reduint.

Es pot afirmar que hi ha hagut una manca de planificació per part de les administracions en les mesures de prevenció contra la contaminació acústica?

La contaminació acústica es controla des de no fa gaire i, inclús, fa poc que s'exigeix que realment hi hagi un estudi d'impacte acústic seriós quan es presenta un projecte. Hi ha també el tema dels costos com per exemple la línia de molt alta tensió (MAT) que no es fa soterrada per un tema de costos. I, al final, qui assumeix aquest cost és la mateixa població.

La crisi econòmica pot comportar un major risc o perill de més contaminació acústica en benefici dels pressupostos dels projectes?

Un ajornament.

Què vol dir?

Si surts a Europa, només de creuar la frontera hi ha pantalles acústiques a tot arreu. I aquí, en canvi, agafes l'Exi Transversal i en trobes, però de tant en tant. Què vol dir? Que estem encara una mica a les beceroles.

No hi ha cap normativa que obligui a complir la prevenció de la contaminació acústica?

Sí, hi ha lleis a Catalunya, de l'Estat i directives europees. S'intenta posar ordre normativitzant aquest sector que fins ara no estava regulat.

Des de quan es regula?

Des del 2002. Per exemple ara amb el codi tècnic de l'edificació també s'incideix bastant sobre el tipus de material, separacions, aïllament tèrmic perquè fins fa quatre dies aquí ningú en posava.

Quin és el soroll més molest per conviure-hi?

Si el soroll és més o menys continu és més assumible per a la persona. I això no vol dir que no sigui dolent igualment. És com aquell que viu al costat d'un riu, doncs en aquest cas si vius a la la Gran via de Jaume I ja tens el soroll allà. En canvi, el soroll aeroportuari de freqüència no gaire alta i cada vegada que arriba o marxa un avió hi ha pics. I normalment això en la percepció humana molesta més que no pas un soroll continu. Hi ha gent que fins i tot diu: "És que inclús m'hi he acostumat". En canvi si és puntual com el del beneit que arrenca en un semàfor t'emprenya més.