Les primeres reaccions a la nova retallada de vols que farà Ryanair a l'aeroport de Girona aquesta temporada d'hivern no s'han fet esperar. La Cambra de Comerç de Girona, un dels membres que formen part de l'AGi, conjuntament amb el Govern i la Diputació, creu que encara "hi ha esperances" per arribar a un acord amb Ryanair per evitar que la companyia acabi abandonant definitivament Vilobí d'Onyar. Segons el seu president, Domènec Espadalé, el fet que a partir del gener Ryanair voli des de Girona "sense cobrar res" demostra que a l'aerolínia li és "rendible" operar a la demarcació. Menys benèvols, però, s'han mostrat els sindicats, les patronals i el sector turístic de la demarcació a l'hora de valorar la retallada. Aquestes entitats lamenten que la Generalitat estigui facilitant les operacions de Ryanair a l'aeroport del Prat perquè això suposa un clar detriment per a Girona.

DOMÈNEC ESPADALÉ

President de la Cambra de Comerç de Girona

«A partir del gener Ryanair volarà des de Girona sense cobrar res, i això demostra que li és rendible operar a la demarcació»

Hi ha esperances per arribar a un acord amb Ryanair per evitar que la companyia acabi abandonant l'aeroport. A partir del gener Ryanair volarà des de Girona sense cobrar res, i això demostra que a l'aerolínia li és rendible operar a la demarcació. Com a mínim no ha passat com a Reus i si no hi ha acord abans de finals d'any és clar que volaran gratis fins que finalitzi la temporada d'hivern. Serà més fàcil arribar a un acord amb Ryanair si el seu interès és quedar-se a Girona i crec que hi ha possibilitats.

MARTÍ SABRIÀ

Gerent de la Costa Brava Centre Hotels

«La situació que es viu ara a l'aeroport és la crònica d'una mort anunciada que va començar amb l'arribada de Ryanair al Prat»

Això és una bufetada per al sector turístic de la demarcació, perquè una part dels guanys vénen dels viatges de dos i tres dies que suposaven els vols de baix cost. Afectarà sobretot els mesos de primavera i tardor, que són els que marquen la diferència. En vuit dies anunciaran tots els vols que han anul·lat aquí per a Barcelona.

FEDERACIÓ D'HOSTELERIA

«El Govern ha actuat amb centralisme en aquest afer. L'abolició de rutes és un retrocés al desenvolupament de l'aeroport»

Catalunya no està formada únicament per la província de Barcelona, que tots sabem que funciona, sinó per tres més. Reclamem que el Govern reconsideri la seva postura de no negociar amb Ryanair, encara que pensi que és una companyia aèria de la qual no es pot refiar".

JORDI COMAS

President de FOEG

«Estem profundament dolguts, és un anunci que està completament fora de lloc i que voreja el xantatge»

L'Associació per Promoció i Desenvolupament de Girona ha portat bé les negociacions, però les formes heterodoxes, amb amenaces i xantatge de Ryanair no tenen raó de ser. Amb els diners públics no es pot anar de qualsevol manera, i la manera com Ryanair ha portat les negociacions és de tot menys convencional. És innegable que hi haurà repercussions negatives al territori gironí, però de totes maneres la reducció de vols de Ryanair també obre una escletxa perquè altres companyies puguin començar a operar des de Vilobí d'Onyar.

IÑAKI FRADE

President de PIMEC Girona

«El que compta a l'hora de valorar la situació és el resultat final»

És evident que la negociació s'ha fet molt malament entre el Govern de la Generalitat i la companyia aèria Ryanair. I, en definitiva, qui en surt perjudicat són les comarques gironines. El resultat és qui mana, i la situació que s'obre ara serà molt perjudicial per a la demarcació. Independentment de les converses, el que compta a l'hora de valorar una situació com aquesta és el resultat final.

DOLORS BASSA

Secretàtia General de la UGT a Girona

«L'anunci de Ryanair és la confirmació de la "mort" de l'aeroport de Vilobí d'Onyar»

Es calcula que a l'aeroport hi ha uns 1.500 treballadors directes, molts dels quals estan en ERO temporal. Ni la Generalitat ni Ryanair han fet les coses bé, i ens sap greu que una companyia que dilluns anunciava que tenia 139 milions d'euros en beneficis, ara es porti d'aquesta manera.

BARTOMEU COMPTE

Secretari General de CCOO a Girona

«Encara no es pot dir que Ryanair marxi de Girona ja de manera definitiva»

El Govern ha negociat malament, però Ryanair ha tibat més la corda del que seria raonable. S'hauria d'haver fomentat que vinguessin altres companyies a l'aeroport, i no només dependre d'una. Ens ho hauríem de fer mirar, perquè a la resta d'Europa aterra a aeroports secundaris, i aquí no.

MANEL NADAL

Exsecretari de mobilitat del PSC

«Amb una actitud positiva del Govern no s'hauria arribat a on s'ha arribat»

Tot això tindrà una reaccció molt negativa, a banda del clima d'aquest estiu. No es demostra una preocupació pels aeroports territorials.

JOAQUIM NADAL

President del PSC al Parlament

«El Govern busca sempre culpables fora i s'espolsa les pròpies responsabilitats»

És culpable únicament i exclusivament el Govern per la seva incapacitat de negociar. Si és veritat que fins a 2009-2010 s'havien assolit en sis anys xifres de 5 milions de passatgers, queda clar que aquest era un model possible

CARME CAPDEVILA

Diputada d'ERC al Parlament

«No ens podem permetre que es perdin més rutes i més llocs de treball directes i indirectes»

L'aeroport de Girona és un sector estratègic pel sector comercial, gastronòmic, industrial i turístic de la demarcació. El Govern havia d'haver negociat molt abans amb la companyia, i així s'hauria evitat el retrocés que ha sofert l'aeroport.

JOAN BOADA

Diputat d'ICV al Parlament

«El Govern ha conduït les negociacions com si fossin un joc de carrer»

Aquesta situació es podria haver evitat. Si hagués tirat endavant el preacord que ja existia entre l'anterior Govern i Ryanair, això no hauria passat.