El Departament de Política Territorial i Obres Públiques (Dptop) ha iniciat el tràmit d'informació públics dels estudis informatiu i d'impacte ambiental de la reivindicada variant de Vilamacolum. El desdoblament, d'1,7 quilòmetres de longitud, permetrà evitar la intensa circulació que es produeix per la C-31 que creua l'interior del municipi. La construcció d'aquestra infraestructura suposarà una inversió de 2,2 milions d'euros.

Els veïns del municipi han realitzat en diverses ocasions mobilitzacions per demanar aquesta variant que discorre entre la C-31, a Vilacolum i Sant Pere Pescador, creuant el nucli urbà en un traçat estret i ple de revolts on s'han produït diversos accidents.

En els estudis que se sotmetran a informació pública, s'analitzen dues opcions de traçat, que passen pel sud de la població.

D'aquestes, es proposa com a més adequada la més propera al nucli urbà, per considerar que implica un impacte menor. El traçat de la variat serà d'1,7 quilòmetres de llargada i estarà formada per dos carrils de 3,5 metres d'amplada i dos voral d'un metre. S'iniciarà a la rotonda del futur enllaç nord de la variant de la C-31 de Vilacolum (dins del condicionament de la carretera entre la Tallada d'Empordà i Torroella de Fluvià) i finalitzarà al sud-est del nucli de Vilamacolum, sobre el vial en direcció a Sant Pere Pescador.

A partir del punt inicial, la variant tindrà un tram de 350 metres seguint un camí existent fins a arribar al vial actual. Política Territorial preveu en aquest punt la construcció d'una rotonda per accedir al municipi per l'oest. Després, la variant es desplaçarà cap al sud i l'est, connectant amb la vialitat prevista al planejament de la població i, finalment, el traçat es desplaçarà lleugerament cap al nord per enllaçar, a través de la rotonda, amb l'actual carretera de Vilamacolum a Sant Pere. La contrucció d'aquest giratori d'accés sud-est al municipi suposarà desviar un tram d'uns 100 metres del rec del Corredor.