L'antena de l'antiga base americana de l'Estartit que el 14 de maig de 1998 va ser enderrocada ja ha estat retirada. El maig i juny de l'any passat, una empresa contractada pel Ministeri de Defensa es va encarregar del desmantellament de la ferralla de la base Loran-C i la retirada dels residus contaminants i va deixar per la tardor els 190 metres d'antena per l'alt risc d'incendi. Aquesta darrera operació s'ha efectuat durant aquesta tardor, tot i que encara resten cables d'acer que la subjectaven. Des de finals de setembre i almenys en cinc ocasions, Diari de Girona s'ha posat en contacte amb el servei de Comunicació del Ministeri de Defensa per conèixer com i quan es treuria la ferralla de l'antena sense que hi hagi hagut cap resposta. L'Ajuntament també desconeixia el passat mes de maig que Defensa estava desmantellant la base.

L'antena i la seva corresponent estació de control estaven ubicats a uns 150 metres de la base, on residien els agents dels guardacostes de la Marina, en una extensió total de 355.238 metres quadrats. La base va ser abandonada el 31 de maig de 1995 i el 1998 es va enderrocar l'antena. Des d'aleshores, tot es va anar degradant, fins que aquest any el Ministeri de Defensa ha contractat una empresa gironina per al desmantellament de la ferralla. Pel que fa a les edificacions, tant les de la base com les de la ràdio segueixen en peu. L'avantprojecte de llei del futur Parc Natural del Montgrí preveia quan es va fer públic, el juliol del 2008, que tot aniria a terra.

La base es va posar en marxa el 1961 en terrenys expropiats per l'Estat espanyol, va funcionar fins el 31 de desembre del 1994 i es va tancar el maig de l'any següent. La seva finalitat era clara dins de l'era de la Guerra Freda: controlar la navegació pel Mediterrani. Amb la caiguda de la Unió Soviètica, va passar a ser un sistema de navegació neutre, que el GPS va jubilar. El sistema Loran-C té un funcionament igual que el GPS, però aquest és per satèl·lit, i l'atre, terrestre. La base de l'Estartit creava un triangle amb les bases de Lampedusa (Líbia) i Kargaburun (Turquia) que determinava la posició exacta de vaixells i avions al Mediterrani.