El conseller d'Obres Públiques, Joaquim Nadal, va advertir, després del Consell Executiu celebrat ahir, que "si Renfe vol seguir donant el servei de Rodalies, se l'haurà de guanyar".

El Consell Executiu va ratificar l'acord signat la setmana passada per la Comissió Mixta de Transferències Administració de l'Estat-Generalitat, que dóna llum verda al traspàs del servei de Rodalies de Renfe a Catalunya. A les comarques gironines, les línies traspassades inclouen el recorregut Barcelona-Ripoll-Puigcerdà (que, tot i ser Regional, s'ha inclòs dins del mateix "paquet") , la línia que arriba fins a Maçanet-Massanes i la que passa per Blanes.

L'acord converteix el Govern en l'autoritat ferroviària de Rodalies a partir de l'1 de gener d'aquest any i li reconeix la potestat per continuar encarregant-se el servei en Renfe-Operadora el 2011 o bé optar per un altre operador. En aquest sentit, Nadal va aclarir que "la Generalitat té plenes competències per intervenir i gestionar les línies de Rodalies transferides".

Pel que fa a la valoració econòmica del servei, i segons l'acord de la Comissió Mixta d'Assumptes Econòmics i Fiscals, l'Estat es compromet a assumir la totalitat del dèficit de Renfe Operadora, que per a aquest any s'estima en uns 117,2 milions. Segons va concretar Nadal, "no només s'ha aportat una quantitat per al dèficit d'aquest any, sinó que hi ha garanties per actualitzar el dèficit per quan s'hagi de renovar el contracte programa a partir del 2011".

Les competències que es traspassen són les que estableix l'article 169 de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya, en relació amb els serveis ferroviaris de Rodalies (gestió, regulació, planificació, coordinació i inspecció dels serveis i les activitats i la potestat tarifària sobre el servei que actualment dóna Renfe-Operadora). L'acord estableix que el traspàs de Rodalies es realitza sense perjudici de les actuacions que es desenvolupin per al traspàs de la resta de serveis ferroviaris de competència de la Generalitat.

Planificació de la Generalitat

Per tant, després d'aquest acord, la Generalitat planificarà el servei ferroviari i el gestionarà, decidirà les tarifes aplicables al servei, aprovarà els contractes de transport i podrà articular fórmules d'adhesió als sistemes tarifaris integrats i bonificacions per a determinats col·lectius.

A més, l'Administració catalana també podrà formalitzar els contractes de gestió amb les empreses operadores, farà el seguiment de les obligacions previstes en aquests contractes i adoptarà mesures correctores si és necessari, entre altres serveis.

L'acord de traspàs estableix que, atès que l'Estat té un contracte programa amb Renfe-Operadora per al període 2006-2010, la Generalitat el subroga al lloc de l'Estat fins al 31 de desembre de 2010. A partir d'aquell moment, la Generalitat podrà negociar lliurement un nou contracte, vigent entre 2011 i 2015, amb la mateixa empresa o bé elegir un nou operador, que haurà de tenir les mateixes condicions que Adif imposa a Renfe-Operadora.

Per la seva banda, la Generalitat, fent ús de les seves competències, podrà establir uns nivells de qualitat diferents i una política tarifària pròpia. També podrà modificar els estàndards del servei respecte a l'acord del Ministeri de Foment amb Renfe (augment de les freqüències de pas i capacitat dels combois, entre d'altres).