Les cendres llançades al cel per la segona erupció en tres setmanes del volcà situat sota la glacera de Eyjafjälla, a Islàndia, han provocat el major caos conegut en la història de l'aviació comercial. I la desgràcia no ha acabat. Els experts creuen que el núvol de cendra encara pugui afectar durant dos dies, per la qual cosa confien que la normalitat pugui tornar als cels europeus en 48 hores.

El desplaçament del núvol de cendres, que avança pel nord i centre d'Europa, fa que el col·lapse del cel europeu sigui pràcticament total, ja que davant la impossibilitat que els avions s'enlairin o aterrin ha estat tancat l'espai aeri de nou països, i aeroports de tres més. El problema ja ha originat la suspensió del 60 per cent dels vols que haurien d'haver-se realitzat a Europa en els dos últims dies. Fins ara són unes 17.000 operacions afectades, que han deixat en terra més de 5 milions de passatgers. De fet, dels 300 vols transatlàntics previstos per ahir, tan sols van realitzar els seus trajectes 120.

A Espanya, el nombre de vols afectats ha arribat, a data d'ahir, a 1.120. Són les connexions amb el Regne Unit, Irlanda, Noruega, Dinamarca, Finlàndia, Holanda, Bèlgica, Suècia, Polònia i Estònia, així com amb alguns aeroports d'Alemanya, Noruega i França. Les companyies espanyoles Iberia, Air Europa, Spanair i Vueling, van anunciar que els passatgers que no puguin viatjar, poden canviar els seus bitllets per a un altre destí o per a una altra data, i fins i tot, en alguns casos, tornar els diners. El president d'AENA, Juan Ignacio Lema, va qualificar la situació de "cas insòlit" i va defensar la cancel·lació dels vols per "raons de seguretat".

Encara que no hi ha una xifra ?exacta dels costos per a les companyies aèries la suspensió d'aquests vols, fonts del sector consideren que les pèrdues poden arribar als 740 milions d'euros (uns 1.000 milions de dòlars) si el problema continua en els pròxims dos dies.

El caos que vivia Europa, ?almenys ahir, i que els experts confien que se solucioni durant el cap de setmana, en funció de la densitat del núvol i del vent que la desplaça a una altura entre 5.500 i 11.000 metres, és superior al que s'estima que es va produir en ?l'aviació comercial amb motiu de l'atemptat de Nova York de l'11-S.

En aquella data es va produir el tancament de l'espai aeri dels Estats Units, però no hi va haver tal problema com el que Europa viu en els últims dos dies.

El volcà, que es troba sota la glacera d'Eyjafjälla, en la part sud-oest d'Islàndia, va entrar en erupció el 20 de març després de 200 anys "adormit", comportant-se amb més virulència el 14 d'abril.

El núvol de cendres està formada per fines partícules de roca que són altament abrasives, i que segons els experts consultats poden penetrar en les turbines dels motors dels avions i paralitzar aquests, amb el risc que suposa per al vol.

En la història de l'aviació hi ha un cas protagonitzat per un avió de la companyia britànica British Airways el 24 de juny de 1982, que es va veure embolicat en un d'aquests núvols.

Un Boeing B747 que volava pel Pacífic Sud, va tenir els seus motors afectats pel núvol de cendres llançades pel volcà indonesi Mount Galunpjung, que es van parar en vol per uns minuts, aconseguint els pilots tornar-los a encendre evitant així el desastre.