Al matí d'ahir un alt càrrec del Govern comparava els dirigents de Ryanair amb els germans Dalton, i a la tarda el vicepresident de la companyia aèria declarava que el Govern català no té cap legitimitat per a congelar les negoviacions i reclamava una millor oferta argumentant que en els darrers sis mesos són moltes les ciutats que se'ls han ofert per a acollir una seva base operativa. Efectivament, no sembla el paisatge més adient per a una entesa que permeti desencallar el conflicte.

El vicepresident de Ryanair, Michael Cawley, va advertir que la companyia aèria no pot subscriure la nova proposta de la Generalitat per continuar a l'aeroport de Girona, la mateixa que la de l'anterior govern tripartit, perquè "les circumstàncies del mercat han canviat notablement i la demanda dels serveis de Ryanair a tot Europa ha augmentat de manera massiva". La proposta del Govern consisteix en 7,5 milions d'euros per dos milions de passatgers d'arribada (quatre milions de passatgers en realitat) i quatre milions d'euros més com a contraprestació per les taxes aeroportuàries, mentre Ryanair reclama 15 milions anuals per a 1,5 milions de viatgers arribats (3 entre sortides i arribades).

El rebuig de Ryanair a l'oferta a Girona arribava un dia després que el Govern anunciés que congelava les negociacions amb Ryanair per la seva decisió d'abandonar l'aeroport de Reus després de l'estiu, cosa a la que Cawley va restar importància: "La Generalitat no té credibilitat a l'hora de congelar les negociacions".

A més va insistir, en un comunicat, que és el Govern, juntament amb les diputacions i administracions locals, qui no ha complert les seves obligacions, tal com marcaven els acords. D'aquí que es vegi amb dret de trencar-los unilateralment.

Poques hores abans, el representant del Govern a Tarragona, Quim Nin, declarava que "els Germans Dalton no cal que truquin a la porta de la Generalitat", i qualificava la decisió de l'aerolínia de retirar-se de l'aeroport de Reus de "xantatge".

El govern català "ha complert tots els compromisos que hi ha a sobre de la taula", segons el director general de Transport i Mobilitat, Ricard Font, que va precisatr també ahir que les factures impagades a les quals es referia Ryanair dels mesos d'abril i maig van arribar a la Generalitat fa tan sols un dia. "I aquests eren els únics pagaments pendents. Si volen que se'ls garanteixi el pagament en un termini d'almenys 30 dies, que siguin els primers a fer bé les coses", va dir amb energia Font.

Tant Font com Nin van recordar que hi ha mecanismes per portar als tribunals a Ryanair si incompleix els convenis, i que no els tremolarà el pols si han de fer-ho.

Esperant la privatització

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, per la seva banda, va fer un cant a l'optimisme, explicant que Ryanair tornarà a primar a Reus i Girona quan les taxes de l'Aeroport de Barcelona pugin després del procés de privatització d'Aena.

"No tinc cap dubte que el procés de privatització produirà una convergència de les taxes del Prat amb les dels grans aeroports europeus, amb el que Barcelona no serà tan rendible per a Ryanair i Reus i Girona tornaran a prendre importància", va sostenir Recoder en declaracions a Catalunya Ràdio.

"Nosaltres sí que podem dir que no han complert. Tenen contractes vigents que no tenen valor per a ells i estem en un estira-i-arronsa", va argumentar. També va criticar que és "molt difícil negociar" amb l'aerolínia perquè encara que els acords estiguin signats i segellats els rescindeix si no els creu convenients, i va lamentar l'actitud de la companyia aèria de sembrar la por entre la població amenaçant amb les pèrdues per al territori que suposa la seva marxa.