L'augment progressiu del preu del gasoil està esdevenint un tap cada vegada més resistent en el flux d'ingressos dels pescadors, fins al punt que ja hi ha embarcacions de les comarques gironines que no els surt a compte sortir a pescar i que es queden amarrades als ports. Aquest és el cas, segons avançava ahir Ràdio Girona, de 24 barques de la flota gironina que divendres passat no van sortir a mar en no tenir assegurats uns ingressos suficients per poder fer front a la despesa del gasoil. Així ho explicava el president de la Federació de Pesca de Catalunya i Patró Major de Blanes, Eusebi Esgleas, que utilitzava la paraula "col·lapse" per definir l'estat actual del sector de la pesca, i que va afirmar que "s'ha de buscar un pla de xoc immediat, perquè sinó al final quedarem parats tots".

El problema que ha portat la crisi econòmica és de doble conseqüència per aquest sector, i és que alhora que es pateix per poder fer front a la despesa d'omplir el dipòsit per poder sortir a fer la jornada laboral, el preu del peix fresc que surt a subhasta va cada cop més a la baixa (sense poder repercutir els costos del gasoil en el preu del peix), generant així un desequilibri important a la balança de pèrdues i guanys dels pescadors, fins a arribar al punt que ja surt més a compte tenir la barca amarrada al port. "Els mariners actualment tenen uns sous d'entre 150 i 200 euros a la setmana si hi arriba, jornades laborals molt llargues, i els armadors de les barques sovint no cobreixen els costos", explicava Eugeni Esgleas.

És per això que el president de la Federació de Pesca de Catalunya ja ha demanat una reunió amb el conseller de Ramaderia i Pesca per reclamar una solució. Segons Esgleas, aquesta passa per una reconversió del sector "que haurem d'assumir entre tots". La reestructuració, per al patró major de Blanes, passa per "una disminució dels vaixells de pesca", a més d'altres mesures, com "diferenciar el valor del peix fresc" en la comercialització. "No té el mateix valor menjar-te el peix que s'ha pescat avui que fer-ho al cap de tres dies", afirmava. Esgleas afirmava que reduir la flota no necessàriament significa fer acomiadaments, sinó buscar fórmules com les prejubilacions per evitar "trobar-nos amb tota la flota aturada".