El nou sistema europeu de penalitzacions per a patrons i capitans de vaixell està generant més recels que elogis entre els pescadors gironins una setmana després de la seva aplicació. El Ministeri d'Agricultura va aprovar divendres passat un Reial Decret que posava en marxa el sistema de "carnet per punts" per a les embarcacions que infringeixin les normes de la Política Pesquera Comuna (PPC).

Aquest carnet és similar al dels vehicles per carretera (tot i que a la inversa, se sumen els punts cada vegada que es fa una infracció) però els pescadors el veuen amb desconfiança i temor, ja que pot suposar que les autoritats siguin més severes a l'hora d'aplicar una normativa que el sector pesquer ja considera que és molt dura.

El Patró Major del port de Blanes i president de la Federació Nacional de Confraries de Pescadors, Eusebi Esgleas, va demanar al Ministeri que sigui "flexible i tingui seny" a l'hora d'aplicar la llei, ja que "en molts casos les sancions són desproporcionades i si a sobre penalitzen amb punts, poden acabar amb la nostra activitat".

El nou carnet de la pesca comporta que les faltes greus siguin castigades amb punts, a més de la corresponent sanció econòmica. Quan s'arriba a un determinat nombre de punts la llei obliga a l'amarratge del vaixell, un fet que en alguns casos pot comportar fins i tot la retirada definitiva de la llicència per al pescador i l'armador.

El problema, segons Esgleas, és que la Política Pesquera Comuna fixa com a "falta greu" un ampli ventall d'infraccions. En aquest sentit, Esgleas opina que "la gravetat d'aquestes, però, varia depenent del tipus d'embarcació i del lloc on es pesca".

Multes de milers d'euros

El president de la Federació de Confraries va explicar que, per exemple, un petit retard en un tràmit burocràtic es pot sancionar amb una multa de 600 euros i la suma d'alguns punts. O si un pescador s'oblida de fer-se la revisió del metge i surt a feinejar un parell d'hores també pot rebre sancions de milers d'euros i un avís en forma de punts.

"Nosaltres som els primers de voler complir amb la llei, però aquestes sancions tan desproporcionades tenen sentit si s'apliquen a un pescador d'una altra zona d'Europa que ha de sortir 30 dies a pescar. Però per a un treballador de les nostres costes aquesta norma és, com a mínim, poc assenyada", va raonar.

El secretari de la Confraria de Roses opina de manera semblant, i afegeix que "aquest tipus de reglaments tenen en realitat un caràcter coercitiu i regulatori. Potser per això aquest carnet per punts es va gestar l'any 2007 a instàncies del Tribunal de Comptes europeu".

Esgleas va demanar que, a partir d'ara, hi hagi més diàleg amb la Secretaria General de Pesca (depenent del Ministeri) i, sobretot, que aquest organisme tingui en compte les característiques de la costa gironina i catalana. "Les multes són iguals per a una embarcació petita que per a una de gran. Si a més d'un càrrec de milers d'euros se sumen punts, les sancions poden resultar excessives", va dir.