Fa poc més d'una setmana, el Congrés dels Diputats va donar el vistiplau a la Llei de Trànsit, Circulació de Vehicles a Motor i Seguretat Vial. Un text que entrarà en vigor un mes després que es publiqui al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) i que incorpora un seguit de normes que canviaran de ben segur l'actitud de molta gent quan es posi al volant.

Un dels aspectes que es modifiquen de forma substancial en aquesta Llei és el tema de conduir sota els efectes de les drogues i de l'alcohol. El Govern espanyol posa mà dura en aquest tema dobla la sanció econòmica a aquells conductors que se'ls enxampi conduint amb una taxa que duplica la permesa.

Això suposa que per als conductors novells i professionals se situa en 0,30 mil·ligrams d'alcohol per litre d'aire expirat i per a la resta de persones, a partir dels 0,5 mil·ligrams. La multa de 1.000 euros també serà per aquells conductors que ja hagin estat sancionats per donar positiu i haver conduït sota els efectes de l'alcohol durant l'any anterior.

Tolerància zero amb drogues

Quant a la sanció econòmica per la presència de drogues, el nou text legislatiu preveu que tolerància zero quan s'està al volant. Quan s'enxampi algun conductor amb presència de substàncies estupefaents al seu organisme -excepte substàncies que hagi receptat el metge i amb finalitat terapèutica- serà una infracció administrativa que es castigarà amb 1.000 euros però també, amb sis punts menys al carnet de conduir. A partir d'ara, a més, només caldrà fer una prova salival per tal que la policia pugui demostrar la presència de drogues.

Un altre fet que pot interessar a copilots i acompanyants del conductor és que no només aquest és qui està obligat a sotmetre's a les proves sinó, també, la resta d'usuaris de la carretera quan aquests es trobin implicats en un accident de trànsit o hagin comès una infracció, és a dir, també els vianants. Fins ara, aquest col·lectiu només hi estava obligat si estaven involucrats en el sinistre viari, en canvi, ara també ho estaran en les infraccions que protagonitzin.

Un altre tema que ha generat algunes pors i debats entre molts conductors és si es pot o no portar detectors i inhibidors de radars al vehicle. Doncs bé, com que la Llei anterior era ambigua, com s'assegura des de la DGT (Dirección General de Tráfico), en aquest nou text es prohibeix expressament l'ús dels detectors, però no dels que només informen de la ubicació dels radars. El motiu que ha portat a la prohibició es fonamenta sobretot en què des del Govern espanyol es considera que l'objectiu dels detectors no és cap altre que evitar la policia i incomplir els límits de velocitat.

Quan la llei entri en vigor, si la Policia atrapa algú amb aquest aparell instal·lat al vehicle, doncs es considera una infracció greu i per tant, haurà d'abonar 200 euros i perdrà tres punts del carnet.

Els petits, amb casc en bici

Una altra novetat que serà sobretot visible als carrers és que els menors de 16 anys hauran de portar sempre casc quan vagin en bicicleta i en qualsevol tipus de via. A aquells que no ho facin se'ls imposarà una multa de 200 euros, que hauran de pagar els tutors legals dels menors.

Els menors també són protagonistes d'un altre dels aspectes que recull la Llei: els sistemes de retenció infantil. El nou text permet que es pugui prohibir que els menors viatgin al lloc del copilot i els seients del darrere "en funció de la seva edat i talla". També recull que els agents de policia poden arribar a immobilitzar el vehicle si no es disposa del dispositiu de retenció infantil adequat. La nova llei inclou aquests aspectes, diu la DGT, per tal de preparar-se pels canvis que es realitzaran en el nou Reglament General de Circulació.

Restringir l'accés o la circulació per carreteres a determinats vehicles per motius mediambientals també és un dels aspectes més nous de la Llei. Es tracta d'una mesura, però, que necessita un desenvolupament reglamentari posterior i del qual es farà càrrec el Ministeri d'Agricultura i Medi Ambient. I a més, involucra diverses administracions públiques com ara el Servei Català de Trànsit en el cas de Catalunya.

Atropellar un animal

Quan un accident de trànsit estigui centrat en un atropellament d'una espècie cinegètica, com ara un senglar, el conductor en serà el responsable. Fins ara, només ho era si havia incomplert la normativa però ara ho serà sempre si no és que l'atropellament de l'animal és conseqüència directa d'una acció de caça i llavors, el propietari del terreny en serà el responsable. O bé, quan el titular de la via no hagi reparat la tanca o la senyalització no sigui correcta.