En el que va d'any, Ryanair ha portat el 89% dels passatgers que han viatjat amb companyies que hagin portat més de 1.000 usuaris a Girona. Els rumors que han saltat aquesta setmana sobre una possible marxa de l'aerolínia cap a Barcelona i els temors que van generar posen de manifest la dependència que té l'aeroport de la companyia irlandesa. Tot i que des de Ryanair es van afanyar a desmentir la informació i van assegurar que segueixen "compromesos" amb Girona, les conseqüències d'un possible adéu, juntament amb la pèrdua constant de passatgers a causa de la reducció de rutes de la mateixa aerolínia, deixen molts interrogants oberts sobre l'actual situació d'aquesta infraestructura: Per què no es respecta el contracte firmat el novembre de 2011 pel qual Ryanair havia de portar tres milions de passatgers anuals a Girona? Hi ha interès d'altres companyies per instal·lar-se a l'aeroport? Què els priva de fer-ho? Girona està condemnada a perdre pes en el mapa aeroportuari europeu? Quins beneficis portaria la reclamada gestió de la infraestructura des de les institucions del territori?

Sobre el paper majoritari de Ryanair a l'aeroport, el president de la Diputació de Girona, Joan Giraut, va admetre que hi ha dependència, i va exposar que les decisions empresarials de la companyia irlandesa han tingut el seu efecte. "Ryanair ha decidit suprimir aquest hivern els vols amb el Regne Unit. Això ens portava molt turisme de golf, Girona és una destinació important. Ens trobem amb polítiques d'empresa que no coincideixen amb les que nosaltres políticament entenem que serien rendibles", va assegurar.

L'alcalde de Girona, Carles Puigdemont, va apuntar que la dependència és "indiscutible" i "excessiva", i que amb la seva reducció de vols "hi ha el risc de quedar-se enrere". Per la seva banda, el diputat gironí de CiU Jordi Xuclà va exposar que "no s'han de posar tots els ous en la mateixa cistella i no es pot dependre tant d'una sola companyia"; i la diputada del PP, Concepció Veray, va denunciar que hi ha "dependència total", que pot ser molt perjudicial si algun dia acaba marxant l'aerolínia de Michael O'Leary.

I què es pot fer per solucionar-ho? Les visions són diferents, però el que és cert és que tot i que sempre s'ha parlat de portar noves companyies a Girona, no n'hi ha hagut cap que hagi aconseguit dur trànsits significatius.

Giraut va remarcar que el de Girona fa uns anys era vist com el segon aeroport de Barcelona, i que això va canviar amb la instal·lació de companyies de baix cost a la T2 del Prat. El president de la Diputació també va posar èmfasi a buscar una gestió de l'aeroport des del territori per poder gestionar les taxes i atraure més companyies.

El president de la Cambra de Comerç de Girona, Domènec Espadalé, també va recordar que fa anys que es reclama la gestió de l'aeroport des del territori, ja que actualment Girona ha de veure com moltes rutes s'estan redirigint cap a Barcelona. "Els aeroports com Girona queden perjudicats perquè hi ha molts vols que han anat cap allà, com tots els peninsulars i de Balears". Espadalé també va lamentar la pèrdua de rutes com París i Londres, tot i que va exposar que hi ha indicis que a partir de l'estiu vinent Ryanair podria tornar a incrementar el nombre de vols en oferta, respecte als d'aquest any.

L'alcalde de Girona, per la seva banda, també va posar èmfasi en una gestió pròpia, perquè considera que actualment l'encarregat de garantir que l'aeroport tingui prou rutes no està fent-ho. Tot i això, Puigdemont va apuntar que malgrat la reducció de passatgers a l'aeroport, Girona ha guanyat en matèria turística, sobretot gràcies al TAV.

Jordi Xuclà, que va remarcar que encara està pendent buscar companyies complementàries a Ryanair "que no busquin compensacions econòmiques", va apuntar que una de les grans eines que ajudaria a potenciar l'aeroport seria el baixador del TAV, que permetria una connexió amb Barcelona en un trajecte de 20 minuts.

Des del PP, Concepció Veray va assegurar que des de les institucions s'han d'"unir esforços", i que el Govern ja ha actuat per intentar garantir el funcionament de l'aeroport de Girona amb la congelació anual de les taxes, fet que hauria d'atraure més companyies, fet que no passa en altres aeroports.

Acord qüestionat

El novembre de 2011, Generalitat i Ryanair van firmar un acord per portar tres milions de passatgers anuals a l'aeroport. Mentre que la versió oficial, que no entra en detalls, és que la situació econòmica global ha canviat, hi ha qui reclama que aquests acords es compleixin, com el diputat del PSC, Àlex Sáez, que aquesta setmana ha denunciat l'incompliment de les xifres.

El diputat de CiU Jordi Xuclà va exposar que l'any 2011 es discutia "si Ryanair marxava o no de Girona", i que la companyia hagi renovat el seu compromís és una bona notícia per a l'aeroport. D'altra banda, Concepció Veray va criticar que s'està produint un "incompliment flagrant" de l'acord i que s'ha d'exigir que es puguin portar aquests tres milions de passatgers perquè a més a l'aeroport de Girona s'han fet remodelacions importants.