Red Eléctrica (REE) xifra en 100 milions d'euros anuals l'estalvi que aporta al sistema elèctric la interconnexió dels 400 kV que connecta amb França. La línia soterrada va entrar en la fase comercial ara fa mig any, moment en el qual es va duplicar la capacitat d'intercanvi d'energia entre l'Estat espanyol i francès. El director general d'Operació de REE, Miguel Duvison, explica que, com que a França l'electricitat és més barata, cada vegada que se n'importa això fa baixar els preus al global del sistema i equilibra la balança. De retruc això permetrà que a la llarga el consumidor final també se'n beneficiï, perquè ho veurà repercutit a la seva factura. En paral·lel, la companyia insisteix que el projecte de la MAT a les comarques gironines continua coix si no es fa el ramal de Riudarenes.

La interconnexió elèctrica va entrar en fase comercial a principis d'octubre i ja ha assolit objectius. La infraestructura, que s'estén soterrada al llarg de 64,5 quilòmetres, dobla la capacitat d'intercanvi entre els estats espanyols i francès. Ha permès passar del 3% al 6% de la demanda o, el que és el mateix, dels 1.400 als 2.800 megawatts (MW). Fins i tot, segons el director general d'Operació de REE, hi ha hagut puntes en què aquesta potència s'ha superat, enfilant-se fins als 2.850 o 2.900 MW/hora. De retruc, això ha suposat millorar la situació d'illa energètica en què es troba l'Estat espanyol i s'ha traduït en un estalvi per al conjunt del sistema elèctric.

«La diferència de preus mitjans entre Espanya i França ha anat a la baixa gràcies a tota l'energia que es transacciona», explica el directiu. Red Eléctrica ja ha posat xifres al benefici i calcula que aquesta interconnexió amb França suposarà un estalvi anual de 100 milions al conjunt del sistema elèctric.

Riudarenes «és necessària»

En la junta general d'accionistes, celebrada ahir a Madrid, Red Eléctrica ha concretat quines inversions ha planificat a les comarques gironines per als propers quatre anys. Dins el llistat s'hi inclou el ramal de la MAT a Riudarenes i la futura subestació al municipi. La directora general de Transport de REE, Eva Pagán, detalla que la companyia encara està pendent que la Generalitat trameti l'estudi que va encarregar sobre la infraestructura (que conclou la línia de la MAT no és necessària). Pagán diu que fa tres anys que Red Eléctrica té el projecte del ramal sobre la taula i que aquesta línia d'alta tensió de 17 quilòmetres s'ha de fer.

«Per a nosaltres aquest projecte està viu; la subestació és necessària, tant per l'alimentació del TAV com per garantir el subministrament a aquesta zona», conclou Pagán.