La marca Empordà la fa la gent que l'estima. Aquestes paraules resumeixen el sentit de la Jornada «L'Empordà: processos cap a una destinació turística de qualitat» que es va celebrar ahir al matí a Esade Fòrum de Barcelona, organitzada conjuntament per la Fundació Jordi Comas Matamala i l'Aula Internacional d'Innovació Turística d'Esade.

Per a Martí Sabrià, director-gerent del Grup Costa Brava Centre, que va presentar la ponència El model dels serveis per una destinació de qualitat, tot projecte necessita un lideratge i el de l'Empordà ha tingut la sort de tenir a persones com Xiquet Sabater, la família Parera i Jordi Comas, entre d'altres, que han assumit aquest rol. Segons Sabrià, «una destinació turística ha d'emocionar» i per construir un projecte de qualitat «cal tenir il·lusió i posar en valor el patrimoni, les tradicions, l'artesania, la cuina pròpia...»

Joan Manuel Sevillano, gerent de la Fundació Gala-Salvador Dalí, va exposar la ponència El patrimoni cultural obert al mercat turístic i va remarcar que la Fundació treballa a partir de la visió de Dalí del món -del fet ultra local al global, de l'Empordà a tot arreu- a través de tres focus: crear complicitats amb el sector turístic, internacionalitzar el mercat i connectar amb el territori.

Per la seva part Josep Roca, cap de sala d'El Celler de Can Roca, en el decurs de la seva exposició La gastronomia com a referent del territori, va indicar que «és necessari concentrar-se i focalitzar-se en el treball de qualitat basat en el territori, del que s'ha heretat la cultura històrica, la tradició gastronòmica i l' hospitalitat».

Els processos de qualitat, clau

En els parlaments d'obertura, Carme Hospital, presidenta d'Aromar Hotels & Restaurants i de la Fundació Jordi Comas Matamala, va explicar as assistents els objectius de la Fundació i els va vinculat al propòsit de la Jornada. Hospital considera que els processos de qualitat han estat fonamentals per a la creació i consolidació de marques directament associades al territori de l'Empordà perquè l'han tret del terreny del tòpic per a incorporar-lo com a generador de valor afegit.