‘Avatar’: del cinema a la consciència ecològica; un viatge cap a la cura de la natura

El 18 de desembre de 2009 es va estrenar ‘Avatar’, la pel·lícula que James Cameron va dirigir i que va marcar una fita en la digitalització d'escenes cinematogràfiques. Va representar una fita històrica en la creació de tot un univers oníric i la seva estètica i guió van marcar un abans i després en la manera com es percebia la nova consciència ecològica perquè, ¿què millor que sortir del propi cos i del propi món per advertir que els recursos, si no es cuiden, s'acaben?

Avatar / Javi Royo

Avatar / Javi Royo / Javi Royo

Atala Martín

‘Avatar’ presentava un món molt diferent, Pandora, ple de biodiversitat i bellesa natural que pretenia exhaurir la seva principal font d'energia. La pel·lícula mostra la devastació causada per l'explotació de recursos naturals i es va clavar a la nostra ment conscienciant-nos de la importància de conservar els nostres propis ecosistemes a la Terra i reduir la nostra petjada de carboni per protegir la biodiversitat i els paisatges naturals. A la pel·lícula, advertim a més com la tecnologia s'utilitza tant per danyar com per preservar el medi ambient, perquè ‘Avatar’ també ens avisava sobre la degradació de Pandora. Va generar llavors una consciència que ens recordava els impactes negatius de les nostres accions, a més que la cinta es va erigir com a defensora dels drets indígenes i la seva lluita per protegir les seves terres i formes de vida. Tot això va ser un punt de partida per discutir la importància de respectar els drets de les comunitats indígenes i el seu paper en la conservació dels boscos i la biodiversitat.

‘Avatar’ és, avui i després de 14 anys, una plataforma per discutir i promoure la consciència sobre la importància de reduir la nostra petjada de carboni i prendre mesures concretes per protegir el nostre planeta i els seus ecosistemes i ha creat diversos moviments per l'acció que ha motivat moltes persones a involucrar-se en iniciatives que busquen assolir una petjada de carboni zero, com l'adopció d'energies netes, la reforestació, l'economia circular i la reducció de residus.

També ‘Avatar 2’ (2022) ha resultat una oda a la biodiversitat l'objecte de la qual ha estat, en paraules de Cameron mateix: “conscienciar la humanitat sobre la cura del planeta”. De tal manera que la ‘major’ americana va crear una mena de ‘crowfounding’: Mantinguem els nostres oceans increïbles, a través de la qual els usuaris poden crear la seva pròpia criatura oceànica inspirada en la pel·lícula i afegir-la a l'Oceà Virtual de Pandora. Per cada personatge creat, Disney Planet Possible dona 5 dòlars a The Nature Conservancy, una organització sense ànim de lucre dedicada a la conservació de la biodiversitat i el medi natural. La inspiració d'’Avatar’ ens trasllada a llocs insòlits, però no oblidem que és el nostre, el planeta blau, el que necessita la nostra cura. El compromís social conjunt, però també l'individual de les organitzacions, és clau en l'objectiu comú de lluitar per la conservació del capital natural.

Per això, les iniciatives mediambientals, com les de Naturgy els principis de les quals estan recollits en la seva Política de Medi Ambient, són tan importants en la situació actual de crisi climàtica i ecològica. En aquest cas concret, la companyia tracta de regular i establir les pautes que han de regir el desenvolupament de totes les seves activitats en matèria de gestió ambiental per complir amb els compromisos adquirits en la seva Política de Responsabilitat Corporativa, que està alineada amb l'Acord de París i els Objectius de Desenvolupament Sostenible de l'ONU per remar cap a un fi comú. I per complir aquests compromisos, Naturgy assumeix voluntàriament ser un actor clau en la transició energètica cap a un model d'economia circular i descarbonitzat, comprometent-se a ser neutra en carboni com a molt tard el 2050, reduint el total de les emissions d'abast 1, 2 i 3 d'acord amb les directrius de 1,5 º C – 2 º C de l'Acord de París.

(Descarrega el llibre de La buena huella)

Respectar el capital natural, la biodiversitat i el patrimoni en els entorns on la companyia treballa no és només un marc de paraules ni una manera d'afrontar la reducció de la petjada de carboni, sinó que sostenibilitat i economia (inversions en aquest cas), van de la mà. No és possible el primer sense el segon i conscients d'això, la supervisió de l'evolució i el paper de Naturgy en la transició energètica, així com de tots els seus indicadors mediambientals, de seguretat i salut i de responsabilitat social, recau en la Comissió de Sostenibilitat del Consell d'Administració, que supervisa periòdicament la gestió dels riscos i les oportunitats ambientals i l'evolució de l'exercici mitjançant el seguiment mensual i trimestral dels principals indicadors i objectius. Els fets els avalen i els indicadors demostren l’aposta per la gestió responsable del medi ambient.

I parlant de resultats, ‘Avatar’ (2009) segueix sent la pel·lícula més taquillera de la història amb la recaptació a taquilla més gran a nivell mundial. En aquest punt val la pena preguntar-nos, si de veritat la pel·lícula va crear consciència. Els seus fans, que s'han reunit al voltant d'una comunitat anomenada Kelutral, van aprendre Na´vi, alguns van començar a meditar per acostar-se a la natura, altres es van plantejar el vegetarianisme i hi va haver els que es van unir a l'activisme ecològic de manera desmesurada. El ‘fandom’ d'’Avatar’ es caracteritza per una forta connexió emocional amb la pel·lícula i, en alguns casos, espiritual o fins i tot religiosa.

(Descarrega el llibre de La buena huella)

El projecte #BuenaHuella és una acció liderada per Naturgy que reuneix els principals grups de comunicació del país sota un sol projecte de sostenibilitat. La clau d'aquesta iniciativa rau en la sostenibilitat total, ja que s'han aplicat mesures per reduir les emissions de CO2 durant el procés de creació del contingut i, a més, s'han neutralitzat les emissions generades mitjançant el projecte de reforestació 'Bosque Fundación Naturgy'. S'ha treballat en el mesurament, la reducció i la neutralització de les emissions de tots els continguts, seguint el mateix eix temàtic orientat a explicar al públic sobre com reduir la petjada de carboni. Aquest projecte forma part de l’estratègia del grup Naturgy per continuar desenvolupant accions que ajudin a mitigar els efectes del canvi climàtic i afavorir la transició energètica cap a una economia neutra en carboni.