La mobilitat té un pes molt important en el nou model de desenvolupament sostenible que la Unió Europea i països de tot el món han decidit implantar en les pròximes dècades per fer front al canvi climàtic. En unes societats cada vegada més poblades i amb més mobilitat, cal trobar models de transport sostenibles en tots els àmbits, començant pel local.

I en aquest aspecte és especialment important que s’opti per implantar una xarxa de transport públic eficient i extensa que connecti tots els municipis i que no deixi ningú enrere. I és que, per ara, viure en una ciutat permet gaudir d’una xarxa de transport públic molt més adaptat al dia a dia laboral que no pas els habitants dels municipis més petits. 

Si vivim en una ciutat gran com ara Barcelona, les opcions sostenibles augmenten considerablement: metro, l’autobús, el tren, el tramvia... De fet, aquests són els transports habituals de milers de persones que opten per deixar de banda el vehicle privat en el seu dia a dia i reservar-lo només per a desplaçaments més llargs. Però aquestes no són les úniques opcions.

La bicicleta és una altra de les maneres més sostenibles d’anar a la feina, sobretot si vivim al mateix lloc que treballem. A més, es pot optar per la modalitat tradicional o l’elèctrica, que cada vegada promet més possibilitats i facilitats de muntatge i desmuntatge. Cada cop més municipis ofereixen carrils bici i espais destinats a aquest vehicle per facilitar-ne la circulació. A més, molts ajuntaments han optat per tenir un sistema de bicicletes públiques, com és el cas de la Girocleta de Girona. Barcelona i Terrassa també tenen un sistema de bicicletes públiques. 

Durant els últims anys ha augmentat molt l’ús dels cotxes elèctrics i híbrids, i de fet la xarxa de punts de càrrega a Catalunya és cada vegada més extensa. Els concessionaris també fa anys que han optat per fabricar motocicletes 100% elèctriques.

Molts treballadors han optat per compartir el vehicle privat amb altres companys de feina, per reduir costos i de retruc emissions de CO2 a l’atmosfera. Aquest hàbit també permet alliberar espai del parc urbà.

Una parada de la Girocleta a Girona MARC MARTÍ/ARXIU

Un altre dels mètodes de transport molt utilitzats per anar a treballar són els patinets elèctrics. En molt poc temps s’han popularitzat arreu i els preus també s’han fet més accessibles. A Girona, el seu ús es va regularitzar fa dos anys, i cada vegada són més els usuaris que el fan servir.

I no oblidem la manera més antiga de moure’s, que és caminar. Sempre que hàgim de fer trajectes curts valdrà la pena treure’s de sobre la mandra i optar per no agafar el vehicle privat.