ESPECIAL SOSTENIBILITAT
Les maneres més sostenibles de moure’s per anar a treballar
La bicicleta, els vehicles elèctrics i el transport públic són algunes de les maneres més amables de fer el nostre trajecte diari per anar a la feina sense augmentar la petjada ambiental i afavorint municipis més saludables
![Els vehicles elèctrics són una bona opció per moure’s sense contaminar l’atmosfera](https://estaticos-cdn.prensaiberica.es/clip/4a516b82-49af-49f2-854b-cc26e6e94cde_16-9-discover-aspect-ratio_default_0.jpg)
Els vehicles elèctrics són una bona opció per moure’s sense contaminar l’atmosfera / E.PRESS
La mobilitat té un pes molt important en el nou model de desenvolupament sostenible que la Unió Europea i països de tot el món han decidit implantar en les pròximes dècades per fer front al canvi climàtic. En unes societats cada vegada més poblades i amb més mobilitat, cal trobar models de transport sostenibles en tots els àmbits, començant pel local.
I en aquest aspecte és especialment important que s’opti per implantar una xarxa de transport públic eficient i extensa que connecti tots els municipis i que no deixi ningú enrere. I és que, per ara, viure en una ciutat permet gaudir d’una xarxa de transport públic molt més adaptat al dia a dia laboral que no pas els habitants dels municipis més petits.
Si vivim en una ciutat gran com ara Barcelona, les opcions sostenibles augmenten considerablement: metro, l’autobús, el tren, el tramvia... De fet, aquests són els transports habituals de milers de persones que opten per deixar de banda el vehicle privat en el seu dia a dia i reservar-lo només per a desplaçaments més llargs. Però aquestes no són les úniques opcions.
La bicicleta és una altra de les maneres més sostenibles d’anar a la feina, sobretot si vivim al mateix lloc que treballem. A més, es pot optar per la modalitat tradicional o l’elèctrica, que cada vegada promet més possibilitats i facilitats de muntatge i desmuntatge. Cada cop més municipis ofereixen carrils bici i espais destinats a aquest vehicle per facilitar-ne la circulació. A més, molts ajuntaments han optat per tenir un sistema de bicicletes públiques, com és el cas de la Girocleta de Girona. Barcelona i Terrassa també tenen un sistema de bicicletes públiques.
Durant els últims anys ha augmentat molt l’ús dels cotxes elèctrics i híbrids, i de fet la xarxa de punts de càrrega a Catalunya és cada vegada més extensa. Els concessionaris també fa anys que han optat per fabricar motocicletes 100% elèctriques.
Molts treballadors han optat per compartir el vehicle privat amb altres companys de feina, per reduir costos i de retruc emissions de CO2 a l’atmosfera. Aquest hàbit també permet alliberar espai del parc urbà.
![Una parada de la Girocleta a Girona](https://estaticos-cdn.prensaiberica.es/clip/43921fcd-02ae-4650-a6e7-bc796695e143_alta-libre-aspect-ratio_default_0.jpg)
Una parada de la Girocleta a Girona / MARC MARTÍ/ARXIU
Un altre dels mètodes de transport molt utilitzats per anar a treballar són els patinets elèctrics. En molt poc temps s’han popularitzat arreu i els preus també s’han fet més accessibles. A Girona, el seu ús es va regularitzar fa dos anys, i cada vegada són més els usuaris que el fan servir.
I no oblidem la manera més antiga de moure’s, que és caminar. Sempre que hàgim de fer trajectes curts valdrà la pena treure’s de sobre la mandra i optar per no agafar el vehicle privat.
- Veïns i familiars de les víctimes del tiroteig de la Font de la Pólvora reclamen detencions als Mossos
- El càmping ‘pijo’ que triomfa a les xarxes
- Girona prepara un «projecte de gran reparació» de l’estructura de la plaça Catalunya
- Mor assassinada de manera violenta l''influencer' de 21 anys Catalina Gutiérrez
- Necrològiques , Noticies de Necrològiques - Diari de Girona
- Cassà de la Selva atrapa i denuncia un incívic que va llançar un sofà al costat d'una zona de contenidors
- Necrològiques del 8 de juliol de 2024
- Mor als 43 anys Elsa Llorente, periodista de la cadena SER i laSexta