TÈXTIL I MODA

Inditex avança el seu objectiu de zero emissions netes al 2040

La companyia es va convertir en un dels membres fundadors del ‘Fashion Pact’ per impulsar la sostenibilitat mediambiental dels sectors tèxtil i moda i que té com a objectiu que la indústria arribi a les zero emissions netes el 2050

Inditex

Inditex / Shutterstock

Contingut ofert per Inditex

Els recursos del planeta són limitats i l’avanç inexorable del canvi climàtic requereix mesures ràpides. A Inditex treballen juntament amb les principals institucions acadèmiques, investigadors, organitzacions socials i altres marques per protegir la biodiversitat i reduir l’impacte en el consum d’aigua, utilitzar només electricitat de fonts renovables o assolir les zero emissions netes.

El Grup compta amb una estratègia per assolir una economia climàticament neutra, eficient en l’ús dels recursos i competitiva. D’aquesta manera, Inditex s’alinea amb els objectius de l’Acord Climàtic de París, que consisteixen a mantenir el nostre planeta per sota del límit d’escalfament global de 2 °C i prosseguir els esforços per limitar-lo a 1,5 °C.

Durant el 2020, Inditex va començar a treballar en el marc de la iniciativa Science-Based Targets (SBTi), que promou l’establiment d’objectius de descarbonització basats en la ciència com una forma d’impulsar l’avantatge competitiu de les empreses en la transició cap a una economia baixa en carboni. Concretament la tèxtil compta amb ambiciosos objectius per reduir les emissions directes (d’abast 1 i 2) en un 90% el 2030 respecte al 2018 i de reducció de les emissions d’abast 3 (en la cadena de subministrament) en un 20% el 2030 respecte al mateix any. Es tracta doncs d’uns objectius molt ambiciosos, ja que les reduccions proposades són més estrictes que les marcades pels acords internacionals.

Descarbonització

A la Junta d’Accionistes del grup el 2019, el seu president, Pablo Isla, va presentar el Full de Ruta cap a la Sostenibilitat que fixava objectius ambiciosos per als anys següents relacionats amb el consum de matèries primeres o l’ús d’energies renovables. Aquell mateix any, Inditex es va convertir en un dels membres fundadors del 'Fashion Pact' per impulsar la sostenibilitat mediambiental dels sectors tèxtil i moda l’objectiu del qual és que la indústria arribi a zero emissions netes el 2050, i ja treballen per ser part activa d’aquesta transició.

Des d’aleshores, el Grup ha fet nous passos i aquest estiu mateix Isla va actualitzar aquests compromisos, incloent-hi l’objectiu d’aconseguir les zero emissions netes el 2040, deu anys abans del previst. El grup també s’ha compromès amb l’organització SBTi (Science Based Targets initiative) a reduir les seves emissions directes en un 90% el 2030 respecte a l’exercici del grup el 2018 i rebaixarà les emissions de la cadena de subministrament un 20% aquest any. A més, el 100% del cotó utilitzat en les peces d’Inditex serà orgànic, més sostenible o reciclat el 2023, dos anys abans del previst. El grup només farà servir lli orgànic i polièster reciclat el 2025.

L’energia: clau en el sector de la moda

L’ús de fonts energètiques renovables i de baix impacte mediambiental forma part de l’enfocament de sostenibilitat d’Inditex. A començaments dels anys 90, van començar a desenvolupar sistemes propis per optimitzar el consum d’energia i reduir l’emissió de gasos d’efecte hivernacle dels seus, centres logístics, les botigues pròpies i les fàbriques pròpies. A més, les energies procedents de fonts netes ja suposen el 81% del consum elèctric global. Així, ha actualitzat el seu objectiu, comprometent-se a emprar únicament electricitat de fonts renovables l’any que ve.

A més, el 60% de les botigues pròpies està connectat amb la plataforma central Inergy, dissenyada per supervisar i optimitzar el consum energètic, aconseguir una eficiència més gran i reduir l’impacte mediambiental. Per un altre costat, la certificació de nombrosos immobles de la companyia sota estàndards internacionals sostenibles com LEED i BREEAM(2), també són exemple del compromís. 

Gestió de l’aigua

La multinacional utilitza l’aigua en el cultiu de cotó i d’altres fibres, així com en els processos humits per fabricar les peces (bugaderia, tintoreria i estampació). En el full de ruta d’Inditex, per al 2025 es preveu reduir un 25% l’impacte de l’aigua en la cadena de subministrament. En aquesta estratègia de sostenibilitat es pretén a més conscienciar els clients sobre la manera com es fa servir l’aigua, monitorar els progressos en la gestió sostenible de l’aigua, i treballar amb socis, proveïdors, clients, altres marques i altres públics d’interès per aconseguir una gestió de l’aigua completament sostenible. 

A més, per reduir el consum d’aigua i millorar-ne la reutilització, s’han incorporat tancs de tempesta per a la recuperació d’aigua de la coberta per a reg, neteja viària i altres serveis. El 2020 es van recuperar 24.742 m3 d’aigua als centres que Inditex té a Cerdanyola, Arteixo i Lelystad. La instal·lació d’Indipunt a Narón, on s’ubica la seu de Pull&Bear, disposa de tecnologia avançada que permet reutilitzar el 100% de l’aigua per a reg de jardins i fluxos de sanitaris, cosa que ha permès estalvis significatius de consum. Aquest projecte de recuperació d’aigua constitueix el primer projecte d’aquestes característiques aprovat a Galícia, després d’haver passat amb èxit els controls establerts per l’Administració Pública.