Tragèdia a Montmeló: "El tren anava a 100 km/h en un tram amb poca il·luminació; impossible veure'ls o frenar"

"A la línia R3 tot el món creua quan vol i per on vol", assegura un maquinista de Renfe

L'atropellament múltiple d'un tren deixa quatre joves morts a Montmeló

Carlos Márquez Daniel

Una corba tancada, de nit, amb escassa il·luminació, sense tanques que protegeixin i aïllin la infraestructura i a una velocitat de 100 quilòmetres per hora que ascendeix a 120 km/h una vegada superat el gir. Afegeixin la imprudència de les víctimes mortals, per desconeixement, per no estar familiaritzats amb l'entorn, per les presses, pel desig de flirtejar amb l'incorrecte, per les ganes d'arribar a un festival de música que feia temps que esperaven. Tots els elements van coincidir la nit del diumenge a la línia R3 de Rodalies, entre les parades de Parets i Canovelles-Granollers. Com a resultat, quatre joves, tres noies i un noi d'entre 19 i 22 anys, van morir en ser brutalment atropellats per un tren, al seu pas per Montmeló. Quatre vides truncades i moltes altres marcades per sempre, entre elles, la del maquinista que en aquell moment cobria el trajecte entre l'Hospitalet i Puigcerdà.

"En aquest punt és absolutament impossible frenar. Te'ls emportes per davant. Has d'afegir-li, a més, que hi ha poca il·luminació, i per molt que nosaltres portem un focus molt potent, no hi ha manera de reaccionar a temps", comparteix un maquinista de Renfe que ha passat per aquí en infinitat d'ocasions. "Si hi ha gent a les vies, com a molt tens temps de veure ombres, però a aquesta velocitat no pots evitar atropellar-los", afegeix. En qualsevol cas, la conclusió final haurà d'arribar de mà dels Mossos d'Esquadra, que ja tenen oberta una investigació. En col·laboració amb Renfe, que s'ha posat "a disposició" de qualsevol cosa que precisin les autoritats.

L'atropellament múltiple d'un tren deixa quatre joves morts a Montmeló

L'atropellament múltiple d'un tren deixa quatre joves morts a Montmeló / EFE / ACN

El record de Castelldefels

Els xats de WhatsApp del personal de l'empresa no han parat de comentar la tragèdia ferroviària, registrada a les 20.18 hores del diumenge, la pitjor des de la revetlla de 2010, quan 12 persones van morir i unes altres 17 van resultar ferides en ser atropellades per un comboi en l'estació de l'R2 de Castelldefels. Hi ha una certa unanimitat: no era habitual coincidir en aquest punt amb gent envaint la infraestructura, perquè està entre dues estacions, perquè hi ha poca cosa interessant al seu voltant, perquè els trens van molt de pressa. Però sí que hi ha una altra màxima compartida: "A l'R3 tothom creua quan vol i per on vol".

Alguns residents a la zona, en una petita i peculiar urbanització situada entre el cementiri de Montmeló i un polígon industrial, asseguraven a l'ACN que han vist en repetides ocasions a persones creuant a l'altre costat de les vies coincidint amb algun esdeveniment en el circuit de carreres. De dia, això sí, que ja és per si mateix una immensa diferència respecte a l'ocorregut la passada nit, quan aquest grup de set joves van travessar la infraestructura per atallar en el seu camí cap al festival DURO, el primer de Catalunya dedicat al hard techno i que se celebrava a l'Espai Can Guitet, situat al Camí Mes Moreneta. Estaven a escassos 500 metres del seu destí, i a uns 300 metres tenien un pas a nivell subterrani.